Visar inlägg med etikett Jenny Forsberg. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Jenny Forsberg. Visa alla inlägg

söndag 11 september 2016

Läsrapport: augusti 2016

Under augusti kom jag igång så smått med läsningen igen. Kanske med betoning på smått, för det blev bara tre böcker, varav en novell.

Här är min läslista för månaden. Länkarna leder till mina recensioner.

  1. The Life-changing Magic of Tidying Up av Marie Kondo (fackbok)

Alla tre var riktigt bra på olika vis, så jag har ingen favorit.

Marie Kondos bok fick mig verkligen att röja och rensa. Jag håller fortfarande på med processen hon skriver om i sin bok. Det är en bok för alla som vill ha det lite mindre rörigt i sitt liv och på allvar börja tänka på varför man behåller och äger alla dessa saker omkring sig.

Recension: Tsunamin av Jenny Forsberg

I Tsunamin tar Jenny Forsberg upp ett ämne som berörde många när det hände. Året 2004 fick ett svårt slut för många familjer då den värsta tsunamin på länge drabbade Indiska oceanen.

Jenny Forsberg var på plats i Sri Lanka, men drabbades inte personligen av katastrofen. Ändå fick hon se mycket, och bland annat detta fick henne att skriva boken. Hon är en författare på fredagar. Besök gärna hennes blogg jennyforsberg.nu för mer information om henne och hennes författarliv.

Historierna i romanen är fiktiva, men bygger på verkliga öden. Vi får följa en svensk familj som drabbas hårt, en inhemsk familj som vet mer om vad som ska göras när sådant här händer, och en grupp elefanter, som handlar instinktivt.

När jag väl kom in i boken drogs jag med och kunde inte sluta att läsa. Jag gillade speciellt greppet med elefanterna och tyckte att de gestaltades mycket trovärdigt.

Det är berättelser som dröjer sig kvar, långt efter läsningen. Detta är en viktig bok som många borde läsa.

Inte bara för att det är ett minne om något hemskt som drabbade många, utan för att så många kunde ha levt i dag, om de vetat vad som drabbade dem. Det är i alla fall vad jag tror, efter att ha läst Forsbergs bok. Befolkningen på plats visste vad de skulle göra, men turisterna var helt ovetande.

Jag kan varmt rekommendera den här boken! Om inte annat lär man känna igen en tsunami, nästa gång det händer något dylikt. Man vet vad man ska göra – fly uppåt bergen, precis som elefanterna.

Läs den!

Tack till Jenny Forsberg för recensionsexemplaret!

Författare: Jenny Forsberg
Titel: Tsunamin
Förlag: Klartext
ISBN: 978-91-982483-2-6
Sidantal: 229
Mitt exemplar: recensionsexemplar

Köp boken här:

lördag 13 augusti 2016

Bookhaul: nytt i hyllan, juni-juli-augusti 2016

Som jag skrev om i maj, har jag haft köpstopp på böcker under sommaren.

Detta av flera olika anledningar.

Först och främst för att jag vill läsa de böcker jag redan har, men också för att jag redan köpt så många böcker i år. Jag som lovade att jag skulle läsa alla böcker köpta 2016 under just året 2016, kommer nog att få ångra det löftet. Dessutom är det en ekonomisk fråga och en fråga om platsbrist. Jag har redan så himla många böcker.

Ändå har några få böcker kommit in även under köpstoppstiden.

Främst är det recensionsexemplar, men jag har också gått ifrån mitt köpstopp och köpt en bok i augusti - bara för att jag var ute på semesterresa och inte kunde låta bli. Ett förmånligt pris på en pocketbok som jag sett fram emot att köpa från det att boken först kom ut som inbunden. Jag hade första delen i serien som pocket. Därför ville jag vänta tills även tvåan kom i pocket.

Äntligen fanns den i bokhandeln som pocketversion, och den kostade bara 59 kronor. Det var Det oändliga havet, av Rick Yancey.

Men jag börjar om från början.

Juni:

  1. Tsunamin av Jenny Forsberg. Ett recensionsexemplar, en mycket spännande bok. Recension kommer inom kort på bloggen.

Juli:

  1. H som i hök av Helen Macdonald. En gratis e-bok jag fått via DN:s sommarerbjudande.
  2. Nidstången av Ingela Korsell och Åsa Larsson. En gratis e-bok erbjuden till de som har DN-kortet.
  3. Kidnappad av Eva Holmquist. En spännande novell, i e-boksformat, som jag ser mycket fram emot att läsa! Detta är ett recensionsexemplar.
  4. Brev från Cosmos. En novelltidskrift med blandade noveller av olika svenska SF-författare. Den finns gratis att tillgå på nätet.

Augusti:

  1. Förlora för att vinna av Eva Holmquist. Detta är ett recensionsexemplar som jag ser mycket fram emot att läsa.
  2. Det oändliga havet av Rick Yancey. Som jag sade ovan har jag väntat på att få läsa den här boken, väntat på den svenska pocketversionen ett bra tag.
  3. Bränd himmel av Gilly MacMillan. En gratis e-bok via DN:s sommarerbjudande.
  4. En biodlares död av Lars Gustafsson. Ännu en gratis e-bok via DN:s sommarerbjudande.
  5. Anna Karenina av Leo Tolstoj. Ännu en gratis e-bok via DN:s sommarerbjudande.
  6. Allt jag inte vet om djur av Jenny Diski. Ännu en gratis e-bok via DN:s sommarerbjudande.
  7. Fiskarmännen av Chigozie Obioma. Ännu en gratis e-bok via DN:s sommarerbjudande.
Som ni ser är de flesta gratis e-böcker, som jag laddat ned tidigare under augusti. De flesta dock nedladdade i dag. Dessa tänker jag läsa på min Kindle, så småningom.

Recensionsexemplaren kommer det att dyka upp recensioner på under augusti-september, så håll utkik efter det. Vad gäller Det oändliga havet, så har jag redan börjat läsa. Har läst prologen och börjat på första kapitlet. Men jag håller på med tre andra böcker också just nu, plus att recensionsexemplaren är prioriterade.

Vi får se vad som läses framöver. Helst vill jag ju ägna mycket av min fritid åt att skriva också. Läs mer om mitt skrivande på min författarblogg.