Visar inlägg med etikett Patrick Rothfuss. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Patrick Rothfuss. Visa alla inlägg

torsdag 10 mars 2016

Hett i Hyllan #30

Hett i hyllan återkommer varje torsdag (åtminstone hos Monika, och lite nu och då hos mig). Såhär skriver Monika på bloggen Bokföring enligt Monika:
Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Eftersom Monika den här gången tog upp bokserier, vilka hon köper samtliga delar i, eller de flesta delarna av, redan innan hon läst en enda del, tänkte jag också ta upp bokserier.

För mig är det oftast tvärtom. Jag snålar in och tänker efter för länge. Köper första boken eller tänker köpa första boken – någon gång i framtiden.

Många gånger är tanken hos mig att jag köper bok ett för att se om jag gillar. Sedan blir den stående i hyllan – oläst. Soulless av Gail Carriger är ett sådant exempel.

För det mesta får den alltså inte sällskap av fler delar eller kanske bara en del till som jag köper hux flux, fast jag inte läst första. För ibland, speciellt när det finns en bok ett och två på rea, passar jag på att köpa båda.

Så om jag riktigt tänker efter finns det många fall där jag gjort delvis som Monika eller till och med precis som hon. För jag har faktiskt ett antal serier där jag köpt på mig, men inte läst mer än bok ett eller ingen bok alls.

Dessa är (detta är ingen fullständig lista på något vis, utan bara de jag kommit på såhär över dagen):

  1. Gemma Doyle-trilogin av Libba Bray
  2. Trilogin om Kungadråparen av Patrick Rothfuss
  3. Trilogin om Wondla av Tony Diterlizzi
  4. Outlander-serien av Diana Gabaldon
  5. Grave-serien av Charlaine Harris
  6. Sookie Stackhouse-serien av Charlaine Harris


Gemma Doyle-trilogin av Libba Bray


Den första boken köpte jag på en bokrea på Bokia. Den andra boken blev köpt på en annan rea i samma butik, då det var utförsäljning i hela butiken, om jag minns rätt, för att den skulle upphöra, och då fanns det bara tvåan kvar. Annars hade jag köpt också trean. Därför har jag dem stående i bokhyllan, del ett och två i en trilogi. Dumt, för nu vill jag ju ha bok tre i inbundet format, och helst i samma upplaga men den finns väl inte att få tag på längre (jag har ärligt talat inte riktigt kollat).


Trilogin om Kungadråparen av Patrick Rothfuss


Här köpte jag första delen, något senare del två med ursäkten att det var andra delen av samma bok. Varför, åh, varför envisas de att dela upp just tjocka fantasyromaner i två hela tiden, när de översätter till svenska!

I rean året därpå köpte jag på mig del tre och fyra, eller egentligen del två då, eftersom det är en trilogi. Den sista boken – som förstås kommer att bli (minst!) två böcker på svenska – har ännu inte utkommit ens på engelska (originalspråket).

Och nu har jag, tack vare #hylltömning2016, läst första delen och ser mycket fram emot att läsa övriga utkomna delar.

Trilogin om Wondla av Tony Diterlizzi


En annan trilogi som jag gjort på samma vis med som med Gemma Doyle-trilogin är serien om Wondla. Där har jag bok ett och två, har inte läst någon av dem, men saknar bok tre, och nu börjar jag tänka att det är lika bra att köpa på mig den tredje delen också och sedan tvingas läsa hela serien – eftersom jag lovat mig själv att läsa alla böcker jag köper i år, just under detta år.

Outlander-serien av Diana Gabaldon


Outlander-serien är ett kapitel för sig. Jag har varit nyfiken på den här serien sedan en kvinna vars blogg jag tidigare följde höjde författaren till skyarna, och när min syster slutligen rekommenderade bokserien kom jag mig äntligen för att köpa första delen i pocket. Läste och tyckte om.

Därefter började jag leta på secondhand, eftersom serien är så lång (och jag är lite snål), och mycket riktigt så hittade jag många delar till vrakpriser. Speciellt eftersom jag letade efter och hittade de inbundna utgåvorna.

Nu är grejen med Diana Gabaldons böcker att de är riktiga tegelstenar. Jag avhöll mig från att köpa den senast utkomna delen när den nu fanns på årets bokrea – och tyckte att det var riktigt duktigt av mig. En bok som tyvärr delats upp i två på svenska, fy, fy. Den heter Skugga av svek.

Jag har hur som helst utökat min bokhylla med fyra väldigt tjocka romaner, under de senaste åren, alla olästa. För jag har ännu bara läst bok ett, men samlade alltså i något slags vilt samlarmanihumör på mig alla övriga delar jag fick tag på inbundna. Tyvärr är det inte alla delar jag fått tag på.

Jag har del ett, två, fyra, sex och sju. Problematiskt blir det först när jag har läst bok två. Ska jag då leta i secondhandbutiker efter bok tre eller ska jag köpa en pocketversion (för den finns att på tag på i den lokala bokhandeln) eller hur ska jag göra? Det ser ju redan konstigt ut i bokhyllan när jag har bok ett i pocket och resten i tjocka tegelstensklumpar till inbundna böcker.

Dessutom har jag del ett i en spin-off-serie, också den inbunden, men inte riktigt lika tjock. Och jag vet ännu inte om jag kommer att tycka att det är värt att läsa hela mastodontserien – och än mindre en spinn-off.

Charlaine Harris och jag


Vad gäller serien om Sookie Stackhouse både köpte och fick jag första delen, tror jag behöll det exemplar jag fick i present. Jag läste den och gillade, men hade länge inga fler delar. Tills jag på Myrorna i Västerås stötte på fler delar, en hel hög, för tio kronor styck! Då gick det ju inte att låta bli! Vid ett par tillfällen till har jag hittat delar på secondhand och köpt.

Så nu har jag vips bok 1-10, bok 12 och sista delen, bok 14. Problem blir det alltså först när jag läst till och med den tionde delen.

Som ni ser på fotografiet fick jag tag på de flesta i samma upplaga.

Vad gäller Grave-serien var den på bokrean för några år sedan, alla fyra delarna som den serien består av, så då kunde jag ju inte låta bli. På något vis har jag fått för mig att jag gillar alla Charlaine Harris' böcker, och då passar jag på. Numera har jag läst bok ett och två i Grave-serien. I år tänkte jag läsa trean och fyran, i min ”avsluta fem serier”-utmaning.

Terry Pratchett och Robin Hobb


Vissa favoritförfattare samlar jag på mig allt i en serie av, utan att ha läst.

Det gäller till exempel Robin Hobb, Diana Wynne Jones, Gene Wolfe och Terry Pratchett. 

Här visar jag ett foto på en del av alla Terry Pratchetts Discworld-böcker som jag samlat på mig genom åren.

Voffer e de på detta vise? Voffer gö de på detta vise? Voffer då, då?


Varför gör jag så här? Varför gör man såhär? För att man är boksamlare, kanske? För att man vet med sig att man kommer att gilla böckerna – fast man egentligen köper grisen i säcken? För att det alltid finns det där ha-begäret som man, just när det handlar om böcker, låter härska och ta över?

Hur det nu än är så är det roligt att skriva om böcker, roligt att blogga om dem – och lite smått pinsamt – samt att det sporrar mig till att ta tag i att läsa alla dessa böcker. Och om inte annat så gör ju sådana här inlägg att man blir medveten om vad man faktiskt har i hyllan. Allting blir lite mindre dammigt, inte minst bokstavligt, när man tar fram böcker och fotar dem.

En extra kommentar om numreringen


Om ni undrar var Hett i hyllan #28 och #29 tog vägen så följer jag de nummer Monika har; jag missade med andra ord att skriva om Hett i hyllan förra veckan och veckan dessförinnan – mest för att jag postade så många andra inlägg, under dessa dagar, att det fick räcka så.

Jag har skrivit två tidigare inlägg:

söndag 6 mars 2016

En smakebit på søndag: Vindens namn, del 1

En smakebit på søndag anordnas av Flukten fra virkeligheten. och återkommer varje söndag. Surfa till hennes blogg för att läsa fler smakbitar.

Den här helgen läser jag Vindens namn, del 1 av Patrick Rothfuss. Det är första delen i en trilogi och Patrick Rothfuss debutbok, en bok som rönt stor popularitet bland de som gillar fantasy. På svenska är varje bok uppdelad i två, så Vindens namn, del 1 är egentligen första halvan av första boken.

Den här boken har varit hyllvärmare hos mig sedan 2013 och den är en del av både min #hylltömning2016-utmaning, ledd av Nelly på Nellons bokblogg och en del av "Ta kontroll över bokhyllan"-tävlingen, ledd av Anna Höglund på bloggen Fantastiska Berättelser.

Jag började med boken i fredags och har i dag, just för stunden, hunnit till sidan 125.

Min smakbit kommer från sidan 70 där huvudpersonen Kvothe börjar berätta sin levnadshistoria och han börjar med sin barndom och uppväxt. Citatet är från inledningen av kapitel åtta.

"Min trupp var inte en sorglig samling taskspelare som gycklade vid korsvägarna för småslantar eller sjöng för en middag. Vi var hovartister, hans nåd Gråvalls män. När vi kom till en stad var det för det mesta en större händelse än midvinterfestivalen och solinadespelen ihop. Minst åtta vagnar brukade ingå i vår trupp, och långt över två dussin artister: skådespelare och akrobater, musiker och magiker, jonglörer och gycklare. Min familj.

Min far var en bättre skådespelare och musiker än någon annan ni har sett. Min mor hade en naturlig fallenhet för ord. Båda var de vackra, mörkhåriga och snara till skratt."


Den här boken tycker jag mycket om hittills, den har hög språklig kvalitet och många unika påhitt och fantasier, som känns nya i fantasygenren.

Jag tror att jag redan nu kan rekommendera den här boken till de som gillar att läsa fantasy.

söndag 28 februari 2016

#hylltömning2016: januari-mars

Nelly på Nellons bokblogg har i år utmanat sig själv och den som vill hänga på att läsa böcker som stått länge olästa i bokhyllan. Hon kallar utmaningen för #hylltömning2016. Den går alltså ut på att läsa hyllvärmare, men inte vilka som helst.

Varje månad ungefär återkommer hon med nya delutmaningar, kriterier för vilken eller vilka böcker som ska bli lästa under en viss månad.

Boken längst upp till vänster.
I januari skulle man plocka den allra första olästa boken allra längst till vänster i sin bokhylla, oavsett om man då som jag har blandat både olästa och lästa böcker i sin hylla eller om man som Nelly har en speciellt bokhylla där hyllorna är fyllda med enbart olästa böcker.

Min januaribok blev Främlingen på Wildfell Hall av Anne Brontë. Sedan jag plockade den boken har jag gjort om lite i mina bokhyllor (under första delen av februari månad), men denna bok låg alltså vid början av januari längst till vänster, längst upp i bokhyllan i vardagsrummet där jag förvarar böckerna vars författares efternamn börjar på A-G. Anledningen till att det alltså blev en författare på B och inte på A, var för att denna bok låg ovanpå raden av A-böcker.

Det skulle ha dröjt bra mycket längre innan den här boken blev läst, om det inte hade varit för utmaningen. Främlingen på Wildfell Hall köptes på en bokrea för ett antal år sedan (vet inte riktigt hur länge), och jag har haft den som hyllvärmare i flera år. Nu läste jag den äntligen och tyckte dessutom mycket om den. Det var en lättsam, spännande läsning och jag är glad att jag äntligen gav mig själv tillfälle att läsa boken.

Bok 8 och 16 i olästhyllan.
I februari löd utmaningen: bok 8 och 16 i din olästhylla. Om man som jag har olästa och lästa huller om buller, skulle man läsa enbart olästa böcker, från vänster till höger. Jag räknade fram till åtta och hamnade på en bok som var nummer 2 i en serie. I sådana fall kunde man bända lite på reglerna och välja ettan i samma serie, om ettan fortfarande var oläst. Alltså valde jag första delen i serien Färden till Västern av Wu Cheng'en, en bok som heter Den gyllene cikadan.

Det här är en omfattande bok, med både prosa och poetiska avsnitt och inslag, samt illustrationer i form av träsnitt från ursprungsversionen som kom ut redan på 1500-talet. Jag tyckte mycket om den här sagan, som alltså bara är första boken i en serie på sju böcker. Alla delarna köpte jag vid samma tillfälle och om jag inte minns fel var det så långt tillbaka som 2001. Hög tid alltså, att läsa dessa böcker och jag är jätteglad att jag fick tillfälle att läsa den här första delen!

Den andra boken, nummer 16 i olästhyllan, blev A Walk Across the Sun av Corban Addison. Det här är en spännande bok med mycket vackert omslag, en bok om trafficking och sexhandel, en mycket viktig bok i sin genre. Jag tyckte mycket om den här också och läste den som man skulle, under februari. Den har stått oläst i min hylla sedan 2012.

Min hylla med svarta bokryggar.
Nu i mars är det dags för en ny utmaning.

Den här gången ska man också plocka två böcker från sin olästhylla, men den här gången är det utifrån färg man ska välja.

En bok med mycket svart på eller vars rygg är svart, och en bok som är mestadels grön eller har inslag av mycket grönt, antingen på omslaget eller på ryggen.

Nu har jag chansen att gå till en av mina andra bokhyllor istället, så jag vänder mig till den av mina bokhyllor som är färgsorterad. Här samlas böcker vars författare har efternamn som börjar på L-Ö.

Fast här finns tyvärr bara vitryggade, svartryggade, blåryggade och rödryggade böcker. Inga grönryggade.

En av två bokhögar med Gene Wolfes böcker.
De med gröna ryggar finns lite varstans, så jag började leta och söka och fastnade till sist för mina högar med böcker av mestadels Gene Wolfe. Boken Peace av Gene Wolfe har stått oläst i min hylla sedan bokrean februari 2013. Hög tid att läsa den, med andra ord!

Lite svårare hade jag att välja bland de svartryggade böckerna. Till sist valde jag Vindens namn, del 1 av Patrick Rothfuss. Den har varit hyllvärmare sedan oktober 2013.

Gene Wolfes bok Peace handlar om en man som heter Alden Dennis Weer, en man som kan manipulera verkligheten, förändra tidens gång och till och med lura själva döden.

Boken insåg i en serie som heter Fantasy Masterworks, där förlaget Gollancz har samlat några av de största, mest orgiginella och mest influensrika fantasyböckerna som någonsin skrivits (enligt dem). Så Gene Wolfes Peace är enligt förlaget, tillsammans med Tolkien, Peake och andra verk som skapat den moderna fantasygenren.

Peace utgavs för första gången redan 1975.

En grönryggad och en svartryggad bok.
Vindens namn, del 1 är första delen i en trilogi, där de svenska översättarna på Forma Books AB och Damm förlag har valt att dela upp varje bok i två.

Så typiskt och totalt onödigt, om ni frågar mig. Hellre tre tjocka böcker än att man tvingas köpa sex böcker, när serien egentligen är en trilogi.

Hursomhelst valde jag att köpa den här boken på svenska i den lokala bokhandeln och sedan dess har jag under 2014 samlat på mig andra halvan av första boken, samt de två böckerna som utgör andra delen i trilogin (också svarta böcker som syns i min bokhylla på bokhyllefotot ovan).

Denna första del (eller första halva av första delen) utgavs för första gången 2007. Serien handlar om Kvothe, en magiker som också är tjuv, musiker och mördare. Han berättar om hela sitt liv som tar sin början i hans barndom, med andra ord - i denna första bok.