fredag 13 januari 2012
Läsutmaningar 2012
fredag 6 januari 2012
Avslutat alfabetutmaningen
tisdag 3 januari 2012
Litteratur världen runt under 2011
Resultatet visar att 28 av dessa var från Sverige, alltså ca 41%.
På andra plats kom USA med 9 böcker, tätt följd av Storbritannien med 8 böcker.
Tre länder delar fjärdeplatsen: Kanada, Danmark och Frankrike med tre böcker vardera, dvs. ca 4 %.
Två böcker härnäst, Australien, Irland och Kina.
Sedan följer en lång rad med böcker, där jag bara läste en bok per land, dvs. ca 1,5 %. Dessa länder är: Tyskland, Polen, Nya Zeeland, Malaysia, Spanien, Finland, Italien, Schweiz och Japan.
Sammanlagt läste jag böcker från 18 länder.
måndag 2 januari 2012
Alfabetutmaningen 2011
Alfabet-utmaningen
1. A – Atwood, Margaret: Syndaflodens år
2. B – Barricco, Alessandro: Nittonhundra
3. C – Chevalier, Tracy: Den blå färgen
4. D – Duras, Marguerite: Älskaren
5. E – Englund, Peter & Petri, Kristian: Jag skall dundra
6. F – Annelie Fridell-Aggestam: Så bitter kall
7. G – Gibbins, David: Heligt guld
8. H – Hartnett, Sonya: Skuggan av den randiga vargen
9. I – Ingelman-Sundberg, Catharina: Tempelbranden
10. J – Jersild, PC: Den femtionde frälsaren
11. K – Kaaberbøl, Lene: Skämmartecknet
12. L – Leeb, Jenny: Stella & Sebastian
13. M – Mazetti, Katarina: Blandat blod
14. N – Nemert, Elisabet: Vindarnas ö
15. O – Ondaatje, Michael: Anils skugga
16. P – Pullman, Philip: Rubinen i dimman
17. Q – har ingen bok
18. R – Rowling, J.K: Harry Potter and the Deathly Hallows
19. S – Stewart, Paul & Riddell, Chris: The Lost Barkscrolls
20. T – Trotzig, Birgitta: Dykungens dotter
21. U – Uehashi, Nahoko: Besttjusaren I: Stridsormarna
22. V
23. W - Wahlberg, Karin: Sigrids hemlighet
24. X – Xinran: De goda kvinnorna från Kina
25. Y – Yeh, Chun-chan: En by i bergen
26. Z – Zafón, Carlos Ruiz: Vindens skugga
27. Å – har ingen bok
28. Ä – har ingen bok
29. Ö
Som ni kan se är det V och Ö som fattas. Jag tänkte ge mig själv dispens och läsa ut de två sista i år, 2012, varav jag redan förra året, som sagt, började i Ö-boken.
Sedan är det bara en författare på V som saknas, eftersom jag hoppar över Q, Å och Ä då jag inte har författare på de bokstäverna.
Tycker för övrigt att det är härligt att jag under året kom åt att köpa en bok med författare på X - Xinran - en bok som för övrigt var väldigt bra.
Sammanfattningsvis kan jag säga att jag är nöjd med mig själv. Jag läste 24 av de 26 böcker som min utmaning bestod av, och där började jag på en, så nästan kan man säga 25 av 26 - beroende på om man räknar från det att man börjar med en bok eller då man avslutar boken. Jag skriver alltid upp datum då jag avslutar läsningen av en bok och räknar boken till den månad som då är. Andra räknar från början av läsningen.
Hursomhelst: jag klarade i stort sett utmaningen och jag är nöjd! Ännu mer nöjd eftersom jag äntligen läst massor av böcker från min egen bokhylla, snarare än att låna och läsa låneböcker från biblioteket (vilket jag givetvis också gjort men inte i samma utsträckning som förut). Jag är glad att jag läser ur egna bokhyllan där det står massor av godbitar och guldklimpar som jag faktiskt väldigt gärna vill läsa (men inte alltid kommer mig för att göra).
tisdag 27 december 2011
Boktolvan 2011
Boktolva 2011 - 12 författare jag länge tänkt läsa men inte läst något av förrän nu
onsdag 21 december 2011
Läser just nu
fredag 2 december 2011
Årets läsutmaningar - en decembersammanfattning
I början av året började jag entusiastiskt på ett flertal utmaningar. Det har gått ganska bra på det hela taget. Låt oss se hur det har gått lite mer i detalj.
Först ut: Alfabet-utmaningen
Den bestod i att läsa, från ens eget hemmabibliotek, en bok för varje bokstav, från författare vars efternamn började på en bokstav i alfabetet. 29 böcker alltså, A-Ö. Jag har inte författare representerade på varje bokstav. Trots köp under året är det några bokstäver som kvarstår. Varken Q, Å eller Ä har jag någon författare på. Bortser man från dessa bokstäver har jag åtta bokstäver och därmed åtta böcker kvar att läsa.
Hittills har jag läst Atwood, Barricco, Chevalier, Duras, Gibbins, Hartnett, Ingelman-Sundberg, Jersild, Kaaberböl, Mazetti, Nemert, Pullman, Rowling, Stewart, Wahlberg, Xinran, Yeh och Zafón.
Jag har samlat ihop en liten hög med vad jag ska läsa för att bli klar med denna utmaning. Här är författarnamnen: Eco, Fridell-Aggestam, Leeb, Ondaatje, Tegnér, Unnhem, Voigt, Öyehaug.
Nästa utmaning: Boktolva 2011
Utmaningen bestod i att läsa 12 författare man länge tänkt läsa något av men inte läst. I viss mån kunde jag använda mig av samma författare som i Alfabet-utmaningen, i vissa fall inte. Hittills har jag läst åtta för mig nya författare, åtta böcker. Dessa är: George RR Martin, Trevanian, Stephanie Meyer, Carlos Ruiz Zafón, Elisabet Nemert, Chun-Chan Yeh, Aarto Paasilinna, Marguerite Duras. De fyra böcker som är kvar kan sammanföras med samlingen ovan, dvs. de jag länge tänkt läsa något av men inte läst är även Umberto Eco, Annelie Fridell-Aggestam, Jenny Leeb och Michael Ondaatje.
Nästa utmaning: Nästa bok i serien
Utmaningen bestod i att läsa minst en bok i en serie, dvs. i en serie om fler romaner, där man redan läst första boken i serien innan 2011, och alltså ville fortsätta läsningen med nästa bok i serien under 2011. Den utmaningen har jag redan klarat. Jag har läst inte mindre än sex böcker i olika serier. Sista boken i Harry Potter-serien, dvs. bok sju av sju. Fjärde boken (av sju) i serien om Fröknarna von Pahlén av Agnes von Krusenstjerna, bok två av (hittills) två i Atwoods science fiction-serie, och tre fristående böcker i serien om Ramona och Theo av Kim M. Kimselius.
Nästa utmaning: Trilogiutmaningen
Under januari till mars, dvs. första halvåret av 2011, skulle man läsa tre böcker, antingen en trilogi eller första tre böckerna i en serie. Jag klarade utmaningen (med dispans på ett par dagar), och läste de tre första böckerna i serien Släkten (ej att förväxla med serien Släktet), en historisk romanserie med olika svenska författare som skriver om olika delar av Sveriges historia, hittills mest vikingatid. Författare: Ingelman-Sundberg, Mazetti, Wahlberg.
Nästa utmaning: Lyrikutmaning 2011
Utmaningen bestod i att läsa en diktbok/lyriksamling per månad under 2011. Det har gått sisådär. Ett par lyriksamlingar har det blivit och jag har en tredje på gång, men det har blivit långtifrån varje månad. Däremot har jag skrivit mycket egen lyrik under 2011, räknas det?
Nästa utmaning: Jorden runt på 8 böcker
Utmaningen består av att i ett antal olika stopp resa jorden runt. Vid varje stopp erbjuds tre böcker att läsa, man kan läsa en av dem eller två eller alla tre. Stoppen är i olika kontinenter. Jag har läst tre böcker, varav två i samma stopp, så två stopp finns representerade av hittills sju. Det åttonde stoppet är på g och jag hoppas kunna läsa en bok där. I Mellanöstern började jag läsa Järngräshoppan men läste aldrig ut den, så den kanske inte riktigt kan räknas. Annars var det i Australien/Oceanien som jag stiftade bekantskap med två nya författare, Hartnett och Frame. Janet Frame har jag inte läst något mer av (än), men Sonya Harnett fastnade jag verkligen för och har läst fler böcker av (samt planerar att läsa ännu fler). Så den här utmaningen kanske jag inte riktigt klarade, men samtidigt måste man inte stanna vid varje stopp eller läsa något vid varje stopp. Så jag har ju lyckats i och med att jag stannat i alla fall på ett par ställen och läst, och fått upp ögonen för fler författare.
Sammanfattning
Sammanfattningsvis kan man säga att utmaningarna under det här året varit ganska lyckade. Ett gäng nya författare har jag läst, samt några böcker som stått länge och samlat damm i min bokhylla. Jag har lånat många böcker på biblioteket med ambitionen att läsa dem, några har blivit lästa men de flesta har tyvärr blivit återlämnade utan att ha blivit lästa.
I den bästa av världar skulle jag läsa tio böcker till under december för att kunna fullfölja utmaningarna ovan. Åtta böcker för Alfabetutmaningen och Boktolvan, en bok för Lyrikutmaningen och en bok för Jorden runt på 8 böcker. Jag har redan läst en bok i december, jag läste nio böcker i november. Men det känns ändå inte helt rimligt. Vi får se. Jag har en bunt låneböcker som frestar också. Samt andra böcker i bokhyllan som inte hör till utmaningarna. Men men... Jag ska i alla fall göra ett tappert försök.
torsdag 13 oktober 2011
Nylånat på biblioteket
Nu i oktober tänkte jag läsa en bok jag lånade på biblioteket idag: "En sida av regnet som faller" av Cletus Nelson Nwadike, en invandrarförfattare, ursprungligen från Nigeria, som skriver på svenska, här utgiven på Heidruns Förlag. Han tilldelades Stiftelsen Familjen de Vylders stipendium vid Bokmässan i Göteborg år 2000.
Jag återkommer med kommentarer/recension när jag läst boken. Han har utgivit fem diktsamlingar, den senaste förra året. "En sida av regnet som faller" utkom som tredje diktsamlingen år 2003.
lördag 3 september 2011
Läsmånaden augusti
tisdag 2 augusti 2011
Läsrapport juli 2011
2. George R.R. Martin: A Game of Thrones
3. Lauren Weisberger: Diamanter är för evigt
4. Tracy Chevalier: Den blå färgen
5. Sonya Hartnett: Arja och Råttiz
6. Trevanian: Shibumi
7. Stephenie Meyer: Twilight
8. Carlos Ruiz Zafón: Vindens skugga
9. Marian Keyes: Under täcket
10. Elisabet Nemert: Vindarnas ö
Antal böcker på svenska: 8
Antal böcker på engelska: 2
Antal böcker på franska/japanska: 0
Länder representerade (författarens hemland): 5st: Australien, Storbritannien, Spanien, Sverige, USA
Antal tegelstenar (bok på över 500 sidor): 1
Antal kåserisamlingar: 1
Antal fantasy/sf: 2
Antal historiska romaner: 3
Antal thrillers: 1
Antal chicklit: 1
Antal graphic novels/manga/manwha/motsvarande: 0
Antal diktsamlingar: 1
Antal novellsamlingar: 0
Antal ungdomsböcker: 1
Antal bilderböcker (lästa av egenintresse eftersom jag vill skriva sådana): 1
Antal omläsningar: 0
Sammanlagt antal: 9 (eg. 10; bilderboken räknas inte)
Läsutmaningar 2011:
Alfabetutmaningen: 3 st. Chevalier, Nemert, Zafón
Boktolvan: 5 st., vilket ger sammanlagt sju lästa av tolv, bådar gott för i år. Dessa är: Martin, Trevanian, Meyer, Zafón och Nemert.
Lyrikutmaningen: 1 läst, som målet är, dvs. Naderehvandi.
Nästa bok i serien: 0
Jorden runt på 8 böcker: 0
Månadens bästa: Vindens skugga och A Game of Thrones
Månadens sämsta: Diamanter är för evigt
Månadens överraskning: Shibumi – mycket bättre än jag trott
Månadens besvikelse: Twilight – första halvan var mer ”jag vaknar, går upp och borstar tänderna” än något annat, andra halvan av boken blev mer spännande, blev ändå en sidvändare så helhetsintrycket var hyfsat
torsdag 16 juni 2011
A Game of Thrones
Det här är nog första gången, eller i varje fall första gången på mycket länge, som jag läser en bok efter att jag sett filmen, eller som det är i det här fallet – tv-serien.
Sedan 2001 då jag köpte ”A Game of Thrones” av George R. R. Martin på SF-bokhandeln i Stockholm har jag haft boken oläst i hyllan. En vän rekommenderade den och hela bokserien ”A Song of Ice and Fire” (sex böcker) till mig, och jag köpte första boken i serien. Inte trodde väl jag då, att jag skulle vänta så himla länge med att läsa den.
Nu blev det tack vare tv-serien (och läsutmaningen som går ut på att läsa olästa böcker i sin bokhylla, samt den där man ska läsa författare man länge tänkt läsa något av men inte gjort). TV-serien heter precis som första boken ”A Game of Thrones”. Den går på Canal+ just nu. Jag ser på Canal+ Series. Serien rekommenderas från 15 år. Jag förstår varför. Det är mycket sex, naket och våld. Mer än i boken hittills. Jag har redan upptäckt en scen där personen ifråga faktiskt var påklädd i boken; i serien är hon naken. Undrar varför. Säljer bättre med naket väl. TV-serien må ha sina minus, men den är ändå tillräckligt bra för att titta på och fortsätta titta på. Nu när den väl börjat. Det är epic fantasy, i mångt och mycket också high fantasy (där medeltid och drakar är en del av det hela), men det är ändå bra. Lite väl mycket sex och nakenhet, mest kvinnor dessutom, men i senaste avsnittet var det i alla fall EN naken man också…
Hursomhelst, boken verkar än mer lovande, eftersom man får följa huvudpersonernas inre monologer och tankar mer, allting har ett lugnare tempo och det är en del vackra liknelser, metaforer och miljöbeskrivningar. Jag är bara på sidan 59 än så länge, men det artar sig till att bli en bra ”tåg-bok” – läser den hittills på tåget (en annan bok hemmavid), men jag kommer nog att ta upp den behändiga – men väldigt tjocka – pocketen ur väskan och läsa den hemmavid också, nu under helgen. När man väl kommit in i en bok såsom jag har nu, är det svårt att slita sig…
Dessutom är det en ny upplevelse att hela tiden ha referenserna från tv-serien – hur personerna ser ut där osv. – och hela tiden jämföra med den. Har redan noterat att personerna i tv-serien är bra mycket äldre än de i boken. De är väl extra noga med att ingen karaktär ska se för ”ung” ut; man kan förresten förstå att man inte kan ha med en minderårig, en flicka i yngre tonåren t.ex. (flickan jag tänker på är 13 år i boken) låta henne gifta sig och ha sex på tv. Över huvud taget är ju bokens ”anda” ”medeltidig” på det sättet: folk växer upp snabbare, blir giftasvuxna i yngre ålder, förväntas gifta sig i yngre tonåren, och lever mycket kortare liv, där en person på 55 år ses som mycket gammal…
Så även om man kan vara väldigt kritisk mot tv-serien, och det stereotypa i mans- och kvinnoroller, det tråkiga i att männen över lag har en förvridet fördomsfull och nedlåtande syn på kvinnor, är det välgjord underhållning. Om inte annat är det underhållning för stunden, som kanske inte har så mycket djup men ändock ett underhållningsvärde (och tydligen ett diskussionsvärde också att döma av mitt långa inlägg). Boken artar sig också till att bli god underhållning – och ännu bättre sådan eftersom man som sagt får följa personernas inre liv – även kvinnornas.
Vi får se var tv-serien och böckerna tar vägen… Framförallt böckerna för så är det ju alltid: boken ÄR bättre än filmen/tv-serien. Det går inte att komma ifrån. Så är det bara (i de flesta fall). Så även här. (Även om jag verkligen gillar filmmusiken, men det är en annan sak.)