tisdag 14 augusti 2012

Tre på tre



Pocketlover har anordnat en läsutmaning som går ut på att läsa tre böcker som på något vis har anknytning till varandra, under tiden september till november. De som fullföljer utmaningen kan se fram emot ett bokutlottningspris. Jag har beslutat att vara med - främst för att jag har så svårt för att inte hoppa på sådana här roliga läsutmaningar! Jag tänkte läsa 3xUngdomsKina. Jag har tre olika böcker som utspelas i Kina som jag anser har ganska god anknytning till varandra.

Chun Sue har skrivit "Beijing Doll". Chun Sue eller Lin Jiafu som hon heter egentligen är född 1983, den delvis självbiografiska boken kom ut första gången 2002. Den blev totalförbjuden av de kinesiska myndigheterna när den först kom ut. Den handlar om att vara ung i Kina, röra sig i undergroundmiljöer och på rockkonserter, som det bland annat står på baksidan av boken. En gång började jag på boken, det blev inte av att jag läste ut den - kommer inte ihåg varför - så jag ska göra ett nytt försök i och med denna utmaning. Hon har skrivit en till bok efter debuten, såvitt jag förstår.

Wei Hui har skrivit "Shanghai Baby", hennes debutroman som kom ut första gången 1999. Även denna roman blev bannlyst av kinesiska myndigheterna på grund av sexbeskrivningar samt beskrivningarna av hur det var att vara ungdom i Kina. Wei Hui heter egentligen Zhou Weihui, är född 1973 och bor i Shanghai. Hon har publicerat ytterligare fem böcker sedan debuten (enligt Wikipedia).

Rachel Dewoskin har skrivit "Babes in Beijing". Rachel är född 1972 och denna självbiografiska historia handlar om hur hon kom till Kina som tjugoettåring för att jobba där, bland annat som tv-stjärna där hon gestaltar en ung tjej vid namn Jiexi i tv-serien "Babes in Beijing". Ett utanifrånperspektiv på ett Kina i samma tid som de båda andra romanerna.

När jag surfar runt lite ser jag hur mycket negativ kritik böckerna får, speciellt "Shanghai Baby" men även "Beijing Doll". Vi får väl se vad jag tycker. Vill man läsa en lång artikel om varför man INTE ska läsa "Shanghai Baby" kan man surfa hit. Man kan också läsa den här artikeln, av Jason Cowley, där han kallar "Shanghai Baby" för en "Bridget Jones with blow jobs". Det blir intressant att se vad jag själv tycker när jag läst boken. Jag har inte mer än väldigt snabbt skummat artiklarna jag länkar till. Jag ska läsa och bilda mig en egen uppfattning först, sedan kan jag läsa artiklarna ordentligt, och kanske nicka och hålla med - eller inte.

2 kommentarer:

  1. Men hej vilket bra tema! Måste definitivt kolla in dem...

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket!
    Hoppas du gillar dem!

    SvaraRadera