fredag 5 augusti 2016

Bokbloggsjerka: semestervanor och semesterläsningstips

Ölands södra udde. Långe Jan.
Veckans bokbloggsfråga lyder som följer:

Vad brukar du generellt göra på din semester? Kryper du upp i hängmattan/lägger dig på stranden med en god bok och låter vardagen försvinna, eller är du mer stressad än någonsin under den här tiden? Har du något ”semesterläsningstips” att dela med dig av? Hur skulle en perfekt semester se ut enligt dig?

Mitt svar nedan. Som vanligt har jag svårt att hålla mig kort.

Vi tog en sväng förbi Kristianopel.
Min sommarsemester innehåller alltid en bilsemesterresa på några dagar, tillsammans med min fästman.

Vi brukar åka runt Sverige, turista och bo på hotell.

Oftast blir resmålen ganska spontana, vi bestämmer ganska sent varåt vi ska åka och vad vi ska göra.

I år blev det Kalmar och Öland, följt av Jönköping och Gränna. Se fler bilder på mitt Instagramkonto.

God smörgås i Kalmar.
Det blir ofta en hel del promenader, turistmål som utforskas till fots och med bil. Vi äter glass, god mat, umgås och ser på omvärlden med glada semesterögon.

Hemmavid igen, är det sommarstugan och grillning som återkommande tema.

Den här semestern och under en helg förra året, var jag på skrivarkurs för Kim M. Kimselius. Det kommer att bli ett återkommande semestertema, då nästa sommars fortsättningskurs redan är bokad. Dessutom finns det lösa planer på att det blir ännu fler fortsättningskurser. Vi får se, men det börjar bli tradition redan nu.

Delvis på grund av skrivarkursen går också mina semestrar mycket i skrivandets tecken. Den här sommaren blev till och med juli min "författarmånad". Jag var ledig hela juli.

I juli startade jag också en författarblogg, mycket med tanke på antologin Färgargårdens andar som jag är medförfattare i. Boken utkommer första september men går redan nu att förbeställa på Adlibris och Bokus.

Nu är semestern över. Brödjobbet började igen, med start 1 augusti.

Kalmar slott.
Under semestern försvinner vardagen. Oftast brukar jag läsa mycket, ibland mer än vanligt, men oftast håller jag ungefär samma tempo som resten av året, det vill säga en till två, tre böcker i veckan.

Fast i år har det verkligen varit undantaget som bekräftar regeln. Jag läste bara ut en bok i juni och ingen i juli. Läs mer om detta i mitt sommarläsningsinlägg.

Även hemma kan man göra goda glassar.
Något annat som också blev annorlunda för i år var att jag steg upp vid sex-sju varje morgon, precis som när jag jobbar, istället för att ta sovmorgon. Inte för att jag var stressad, utan för att jag ville hinna med att utnyttja mina långa semesterdagar till max. Med Miracle Morning och sedan resor och skrivande, annat kul på agendan.

Trots att det inte blev mycket läst under denna min sommar, har jag ändå några sommartips.

Förra året och året dessförinnan njöt jag av att sitta i en grässlänt en bit bort från där vi bor, i skuggan av ett träd, och läsa. Bland annat läste jag Neil Gaimans The Ocean at the End of the Lane (länk till svenska översättningen), och Odd and the Frost Giants (här finns svenska versionen).

Antologin där jag medverkar.
En hel del böcker blir lite mer lättsamma, chicklit och feel good. Fast bland de som finns mer kvar i minnet är sådana som inte är så glada som Sju minuter över midnatt av Patrick Ness (visserligen läst redan i maj förra året), och de böcker av Neil Gaiman nämnda ovan.

Men ärligt talat läser jag nog sammalika slags böcker som under resten av året. En blandning av lite allt möjligt: barnböcker, seriealbum, serieromaner, ungdomsböcker, vuxenböcker (romaner/novellsamlingar), fantasy, sf, chicklit, feel-good, en och annan deckare och skräckroman, en och annan thriller eller spänningsroman. Lite av varje och allt mittemellan.

För fler tips, titta gärna runt på recensionerna på min blogg.

15 kommentarer:

  1. Gränna, Kalmar och Öland, där har man allt varit många gånger. Öland älskar jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är underbara platser att besöka. Speciellt i sommarsverige! :)

      Radera
  2. Vad härligt det låter med kravlösa roadtrips, där man bara reser för att se sig omkring. Öland skulle jag vilja besöka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Evelina! Jag kan verkligen tipsa om Öland. Det är en fin ö, väl värd att besöka!

      Radera
  3. Sju minuter över midnatt är verkligen bra. Vad mysigt det låter med en sån spontan roadtrip :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är den!

      Tack, det var mysigt. Vi är lika sena med att bestämma oss varje år, fast vi säger att vi ska bli duktigare nästa år. ;-)

      Radera
  4. Jag brukar egentligen inte heller ändra min läsning under någon årstid, det blir som det blir.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, precis. Det känns mest avslappnat så. Att läsa det som man har lust med eller vill för stunden. :)

      Radera
  5. har bott på pensionat på Öland en gång. har också stigit upp tidigare än vanligt den här semestern. en får onekligen mera ut av dagen om en inte sover bort halva. låter som du haft en trevlig semester

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst får man, och man mår mycket bättre också. Bara vetskapen att man inte sovit för länge gör skillnad.

      Pensionat på Öland låter mysigt. :)

      Javisst, tack! Jag har haft en trevlig semester! Hoppas att du också har haft det, även i år. mrs Calloway!

      Radera
  6. Låter väldigt trevlig med en spontan roadtrip. Öland är en plats som jag har kvar att besöka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är trevligt! Vi är sent ute med att planera, så då blir det snabbplanering och sen spontant under resan också. :)
      Öland är väl värt ett besök, så det tycker jag att du ska göra! Det är en stor ö, så vill man besöka hela räcker det inte med bara en dag, utan kanske åtminstone två. :)

      Radera
  7. Lite lättsammare läsning på sommaren är perfekt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Exakt, visst är det, Boklysten. Avslappnad läsning til en förhoppningsvis avslappnad semester. :)

      Radera
  8. Gränna, Kalmar och Öland, där har man allt varit många gånger. Öland älskar jag.

    SvaraRadera