onsdag 18 juli 2007

Bakom namnet

Man kan inte förneka att namn har betydelse.

Alla människor associerar namn med olika personer de känt eller inte känt men ändå stött på genom livet, och vissa namn är så djupt förankrade i minnesbalken att man inte kan använda just det namnet på till exempel sitt barn för hur vore det om tant Agda med den stora näsan och de gigantiska framtänderna och hårstrået på hakan plötsligt blev till den där lilla lintotten i vaggan?

Ett roligt och rätt nytt fenomen är registreringsskyltar på barnvagnar. Det är inte bara roligt att se vad barnet ifråga heter, utan det löser också en del pinsamheter. Den blåklädda lilla Lisa slipper få höra “vilken stilig liten pojke!” hon är bara för att hon bär blått. Vem som en läser hennes registreringsskylt ser på en gång att hon är en liten flicka. Samma sak med rödklädde lille Viktor.

Namn och stavning får mig osökt att tänka på Anne på Grönkulla. Läraren skrev hennes namn utan e som “Ann” på svarta tavlan. Jag förstår mycket väl hennes ilska. Ann och Anne är två helt olika personer.

Namnbetydelsen finns väl förklarad på www.behindthename.com, och där har jag många gånger letat efter namn med viss betydelse för en viss person med viss egenskap som ska vara den dominerande. En annan kul sak som finns på den sidan är namngeneratorn. Upp till fyra slumpade namn kan man få fram samtidigt, och välja mellan eller låta en och samma person heta, precis som Pippi Långstrump med Pippilotta Viktualia Rullgardina Krusmynta.

Sedan finns ju numerologin. Ingenting som jag tagit fasta på i mina bokprojekt, men roligt ändå, om man är intresserad av sådant. Lite kort kan jag säga att varje bokstav motsvarar en siffra, och vad man gör i numerologin är enkelt uttryckt att skriva ut namnen med siffror istället för bokstäver och sedan räkna samman siffrorna, och titta på summorna. Även födelsedatum kan inkluderas i numerologin och föra en extra dimension till tolkningen. Summorna pekar sedan på vissa egenskaper hos personen ifråga, kan man kort säga. Det var numerologin väldigt förenklat, men det finns massvis med sidor på nätet för den som är intresserad av att lära sig mer.

Om jag återgår till namnbetydelse av den klassiska varianten, finns det namnförklaringar inte bara på behindthename utan även på svenskanamn, och vill man söka efter andra slags namn, som till exempel mytologiska sådana, är www.wikipedia.org en mycket bra källa till inspiration.

Det finns en mängd bra sidor på nätet om namn, men jag vill tipsa om några av mina favoriter.

http://www.svenskanamn.se

http://www.behindthename.com

http://www.namenerds.com/

http://www.census.gov/genealogy/www/freqnames.html

http://en.wikipedia.org/wiki/Unisex_name

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar