onsdag 29 januari 2014

Faktaböcker i februari? - vad jag lånat på bibblan

Var på biblioteket för att hämta reserverad nöjesläsning, två böcker, men kunde inte låta bli att passa på att låna lite annat när jag ändå var igång. Det blev böcker jag förhoppningsvis kommer att läsa nu under januari/februari, en del av dem i research-syfte. Här följer en kortfattad lista, med egna kommentarer.

Inti Chavez Perez: Respekt. En sexbok för killar.
Ja, den här boken är för killar (i tonåren). Jag hör inte riktigt till målgruppen, MEN då jag skriver ur manligt perspektiv (första persons-point of view), känner jag att det kan vara på sin plats att få det manliga/pojkaktiga sättet att se på sig själv/på flickor/kvinnor. Efter att ha blädderläst i denna bok redan på biblioteket har jag en känsla av att den här boken kan vara viktig för killar av i dag, i tonåren och i nästan-tonåren. För att bli säkrare på sig själva och behandla både sig själva och andra med respekt (speciellt tjejer).

Fråga Darling de luxe (en grupp medförfattare): Vad en ung man bör veta.
Här har jag väl nästan skrivit allt som behövs ovan. Ännu en bok på temat ung man/kille, och denne stackars unge kille ska se på tjejer och sig själv, med ökad respekt och ökat självförtroende/självinsikt, insikt om det motsatta könet. Tydligen något slags samling av svar som tidigare publicerats i tidningen Darling.

Sten Hegeler: Bara för män.
Ännu en bok i temat man, denna gång en bok faktiskt riktad till män och inte unga pojkar. Detta är en mer humoristisk bok med de klassiska (och ganska tråkiga) skämtteckningarna i, som illustrationer. Tonen i boken är också lätt humoristisk. Ska nog läsas med glimten i ögat och en känsla för rätt slags humor. Känns vid första anblicken som en fördomsfull bok. En som eventuellt driver lite med fördomarna. Kanske kan jag ändå ha nytta av den.

Mats Börjesson & Alf Rehn: Makt.
En liten tunn, svart bok om makt. En del av att i mitt fall, i mitt skrivande, nå mörkret. Maktmissbruket och dess många ansikten. Denna bok är en introduktion till teorierna kring makt och sätten att se på makt, "i det stora, i det lilla och i det osynliga".

Barbro Hindberg: Barnmisshandel.
Titeln säger allt. Den här boken handlar om barnmisshandel, utgiven av Rädda barnen, indelad i tre huvudavsnitt, en faktadel, en intervjudel, ett avsnitt om hur man arbetar med barnmisshandel i England. En intressant, tungläst bok, kan jag tänka mig. Dock ganska kort med stor stil, så det kanske bli lättare att läsa på det viset, även om ämnet är tungt.

Charlotte Erlandson-Albertsson och Anna Wingren: Belöning och beroende.
En rosa, tunn bok, om tre beroenden som är accepterade i samhället. Alkohol, nikotin och socker. Handlar om hur beroende kommer ur behov av belöning och hur det ena triggar det andra och tvärtom.

Craig Nakken: Jaget och Missbrukaren.
En orange liten bok som har en undertitel som beskriver innehållet, kort och koncist: "Hur en missbrukarpersonlighet uppstår. Hur ett tillfrisknande kan äga rum."

Kanske ska jag med alla dessa böcker hoppa på Bokpotatens utmaning om att läsa fackböcker i februari? Jag är så erbarmligt dålig på att läsa böcker jag lånar på biblioteket, och lånar varje gång med hoppfulla, entusiastiska ambitioner, många böcker som aldrig blir av att läsa, hur intressanta de än först ter sig. Kanske dags att vända på trenden?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar