Recension: Steampunk! - An Anthology of Fantastically Rich and Strange Stories

Redaktörer: Kelly Link & Gavin J. Grant
Författare: Cassandra Clare, Kelly Link, Holly Black, Libba Bray mfl.
Förlag: Walker Books
Sidantal: 421 sidor.

Jag har just läst ut Steampunk! – An Anthology of Fantastically Rich and Strange Stories. Det är första boken utläst i mars och min första bok av tio i Läsmaraton mars.

På baksidan av boken står:

Imagine an alternate universe where romance and technology reign. A world of automatons, ornate clockwork and time travel, where scientists and dreamers, intrepid orphans and schoolgirls, solve dastardly crimes, escape from monstrous predicaments and hover over volcanoes in steam-powered airships.

Steampunk innebär just som baksidestexten antyder historier som utspelas i nutid eller historisk tid, kanske i något som liknar vår värld eller något som liknar 1800-talets England. Gemensamt för dem är att olika slags maskiner, som till exempel robotar, ångmaskiner och finurliga små mekaniska verk används och figurerar i novellerna på olika vis, och även tar olika mycket plats. Vissa noveller har färre steampunkinslag, andra fler, där det till och med mest handlar om ångfarkosten eller vad det nu är och mindre om annat. Främst tycker jag om de historier som har en berättelse som kan stå på egna ben, steampunk-inslag eller inte.

Antologin består av fjorton noveller av lika många författare. Flera av namnen är bekanta för mig sedan förut.

Cassandra Clare är mest berömd för bokserien The Mortal Instruments, där första boken heter City of Bones och är filmatiserad, i Sverige med namnet Stad av skuggor (med samma titel på svenska översättningen av boken). Jag har läst de två första böckerna i serien hittills. I antologin bidrar hon med Some Fortunate Future Day.

Kelly Link har publicerat diverse novellsamlingar, varav en översatts till svenska och delats upp i två. Dumt att dela upp, tycker jag, svenska förlag gör det alltför ofta(!), men i alla fall. På engelska heter novellsamlingen Pretty Monsters. På svenska Fel grav och andra berättelser samt Askungeleken och andra berättelser. Jag tyckte mycket om hennes novellsamling och jag tycker också mycket om novellen som Kelly Link bidrog med i den här Steampunk-antologin, The Summer People.

Holly Black har skrivit en mängd böcker som översatts till svenska, böcker för yngre barn är de om Spiderwick, men jag har mest läst och fastnat för trilogin om Berörarna, på svenska Den vita katten, Den röda handsken och Det svarta hjärtat. Romanen The Coldest Girl in Coldtown är väl annars den bok som figurerat mest på bokbloggar på sistone. I den här samlingen bidrar hon med Everything Amiable and Obliging, en riktigt bra novell i mina ögon.

Libba Brays novell är helt okej, The Last Ride of the Glory Girls, och det är faktiskt det enda jag läst av henne även om jag har de två första delarna i en trilogi om en tjej vid namn Gemma Doyle stående i bokhyllan: Ögat över månskäran och Upprorsänglar.

Vissa noveller är bättre än andra i samlingen, förstås – vissa fastnar jag mer för och tycker mer om. Bland dem finns också okända namn som jag efter att ha läst den här antologin gärna vill läsa mer av: Cory Doctorow, Ysabeau S. Wilce, Delia Sherman, Dylan Horrocks och M.T. Anderson

Sammanfattningsvis kan jag säga att det är en riktigt bra antologi som jag är glad att jag äntligen läst ut. Den har legat länge på mitt läsbord, länge hade jag bara läst introduktionen och de första två novellerna, men nu i och med mars och Läsmaraton i mars (se etikett) har jag fått ändan ur vagnen och läst de resterande tolv novellerna. Antologin känns inspirerande, jag blir sugen på att skriva steampunk själv - försöka i alla fall - och det är ett riktigt bra betyg. Böcker som inspirerar är alltid kul att läsa!