lördag 16 april 2016

#AuthorAThon

Jag funderar på att vara med i #AuthorAThon.

Detta läsmaraton startar den 18 april, måndagen nästa vecka, och håller på till och med den 24, som är en söndag.

Som namnet antyder ska man fokusera på författare snarare än böcker med visst slags omslag eller annat dylikt som många gånger brukar vara utmaningarna för läsmaraton.

På Twitter (och Instagram) finns evenemanget, och där kan man hashtagga.

På Twitter, @AuthorAThon #AuthorAThon, kommer det att bli lässprints och utmaningar under veckan.

Utmaningarna är följande:

  1. Read a book by a favorite author
  2. Read a new-to-you author
  3. Give an author a second chance
  4. Read a debut author (2015 or 2016)
  5. Read a book written by more than one author
  6. Read a book from an author who is from a different continent than you are

Här nedan min egen läshög för utmaningen:

  1. Läs en bok av din favoritförfattare. Jag har många, men tänker här välja en bok som jag ändå har högt på läslistan, nämligen Tidsklyftan av Jeanette Winterson.
  2. Läs en ny-för-dig-författare: A.R. Yngve: Uppvaknandet
  3. Ge en författare en andra chans: jag lånade både på svenska och engelska från bibblan men det blev aldrig att jag läste mer än några få sidor i Leigh Bardugos I ljusets makt. Nu har jag köpt boken, så nu finns det inga ursäkter längre. Nu kan jag läsa den i lugn och ro, utan att tänka på att jag måste hinna innan jag måste lämna igen boken.
  4. Läs en debutförfattare från 2015 eller 2016. Här tänker jag välja Hej hej vardag av Louise Winblad.
  5. Läs en bok skriven av fler än en författare. Jag väljer Saga, volume 5.
  6. Läs en bok från en författare som är från en annan kontinent än du: Glastronen av Sarah J Maas (USA).
Jag plockade böcker av lite varierande längd, böcker som ändå finns på min att-läsa-lista och sådana som jag velat läsa länge, recensionsexemplar som måste prioriteras. Dessutom är ett par av dem seriealbum så de passar utmärkt i ett läsmaraton.

1 kommentar:

  1. Låter som ett jättekul läsmaraton! Riktigt nice! :)

    SvaraRadera