Jag läser Odinsbarn tillsammans med
Nelly på Nellons bokblogg, och ett gäng andra intresserade. Titta
in på Nellys blogg för att läsa hennes inlägg och se länkar till
de andras inlägg. Vi läser den inbundna, svenska översättningen från B. Wahlströms, med ISBN 978-91-32-16485-9.
Det här var en mycket händelserik
del, och jag kan inte diskutera den utan att spoila för de som inte
läst.
Om
du inte har läst Odinsbarn, eller den här delen av Odinsbarn,
och/eller om du vill undvika spoilers, sluta läs detta inlägg nu!
Nu blev Urds öde ännu mer mystiskt,
såtillvida att det lät som om han hade en korpnäbb i halsen. Jag
blir fortfarande inte klok på vad Urd är för något eller snarare,
vad han är i förbund med. Något slags mörka krafter är det i
alla fall, som hungrar efter korpblod. Är det korparna själva? Nja,
jag ska nog sluta att spekulera om just det här, för det låter som
om det bara blir fel.
Hur som helst har korparna stor
betydelse, och det får mig att vilja ta reda på mer om korpar. Det
första man tänker på är ju förstås Hugin (Hugen/Tanken) och
Munin (Minnet), Odens två korpar. Men Odin/Oden är ju förknippad
med Odinsbarn och något negativt i trollens värld. Därför får
jag gräva vidare. Odins två korpar spanar på världen och
rapporterar till Odin. Men i fallet med trollen... Jag hittar inga
svar. Är det här något Pettersen hittat på själv, tror ni, eller
baseras det på något mytologiskt?
De blinda är lätt att tänka på som
blinda, men jag tror att det helt enkelt bara betyder att de är
blinda för Kraften, inte att de är utan synförmåga. Jag tror att
de blinda mycket väl kan se, men eftersom de är blinda för
kraften, så borde de vara människor? Är de blinda Odinsbarn,
undrar jag, och försöker se ett samband, eller finns det ett tredje
slag? Eller är det helt enkelt bara troll utan Kraft? Fast då borde
inte folk under Riten genast förknippa Hirkas oförmåga att famna
med Odinsbarn – så frågan är: har De blinda svans eller inte?
Vad gäller språket i Odinsbarn,
skriver Pettersen okonstlat, rakt på och med ganska korta meningar,
lade jag märke till nu när jag läste vidare och funderade mer över
det. Det är ett funktionellt språk, och påminner mig lite smått
om det traditionella sättet att berätta på, som i isländska
sagor, där det är ännu mer grovhugget och rakt på. Språket
ligger inte i vägen för berättelsen, det fyller sin funktion och
för berättelsen framåt på ett ärligt vis, rakryggat.
Lite som Hirka är rakryggad och gör
modiga val utan att tänka på det, bara för att hon också är
okonstlad och ärlig.
Jag gillar Hirka som person, speciellt
att hon är den hon är och gör det hon vill, utan att tänka på
kön, att det över huvud taget inte betyder något att hon just är
en flicka i fallet mod och viljestyrka.
Fast att hon just är flicka, nästan
kvinna, kom fram i och med de scener som var starkast i den här
delen av boken. Först i fängelset, där personen som talade genom
dockor gjorde stort intryck på mig – jag blev nyfiken och hade
gärna velat veta vem det var som gömde sig bakom dockorna – och
där Hirka höll på att bli våldtagen. Hon visade stort mod även i
den situationen, vilket gjorde mig glad, att hon inte gav vika, även
om mannen hade övertaget på grund av fysisk styrka.
Sedan tänkte jag återigen speciellt
på att hon var flicka när svansen hon fick av Rime var så tung.
Det fick mig att reflektera över trollsvansarna, att det nog var tur
att svansen hon skulle låtsas ha som sin egen doldes under kappan
hon bar. Dels för att den som sagt var tung – och jag tänkte då
att som flicka borde hon ha haft en lättare svans, mindre grov; hon
fick nu en fullvuxen mans svans, och den måste ha varit tyngre än
vad en trollflickas skulle ha varit och också tjockare.
Sedan var
det ju just det att svansen inte satt fast och därför inte kunde
röra på sig, så det var väl tur att hon inte ombads lyfta på
svansen och visa upp den, för då skulle hon nog ha blivit avslöjad.
Svansen ser jag lite som djurens svansar, en led med muskler, med
nerver, med styrförmåga. Jag undrar hur mycket svansen betyder för
ett troll som ska hålla balansen, eller om den lite som om
människans skulle ha haft svans fortfarande, mest bara har den som
en kroppsdel till för att dekoreras, en kroppsdel som inte fyller
funktionell betydelse längre, förutom just kanske om man nu skulle
gå på en stock över en flod och få hjälp att hålla
balansen.
Jag kände verkligen med Hirka när
Rime tog fram svansen, såg framför mig hur äcklig den måste se ut
med hårtestar och blod och skinnslamsor, och hur hon skulle bli
tvungen att ha den pressad mot kroppen, den blodigaste delen där
svansen huggits av.
För övrigt tror jag att svansen på
framsidan av boken, mer avspeglar myten om Hirkas egen avhuggna
svans, den som hon trodde – och faderns sade – blev avsliten när
hon var nyfödd. Men efter scenen med ”låtsassvansen”, kan ju
bilden på framsidan syfta även på den här. Det var hur som helst
en av de starkaste scenerna.
Och därmed kan jag också säga att
den här delen slutade med många frågor, med mycket nyfikenhet och
spänning på hur det kommer att gå, så man vill definitivt läsa
vidare när man hunnit till sidan 488.
Det är väldigt roligt att läsa dina reflektioner och djupdykningar :)
SvaraRaderaJag tror också korparna har stor betydelse, serien heter ju "korpringarna", men jag kanske har missat - vad är det för ringar? De smycken de har på svansarna?
Sen tror jag inte att Pettersen bara vilar mot mytologin utan hon har nog ändrat lite som hon vill. Det gör det ännu mer klurigt :)
Och heja Hirka! Så härligt att hon gör som hon vill, så gott det går i den där världen.
Tack så mycket, Lion's Library! Det är så spännande med nordisk mytologi så jag forskar gärna vidare, även om jag inte hade så mycket tid att göra det den här gången.
RaderaJag tror att Korpringarna påminner lite om Stonehenge i England. Jag tänker mig lite att det är stenringar, något slags stenformationer som har magisk kraft och är knutna till korparna på något vis. En plats för ritualer och mystiska portar genom tid och rum (till exempel som en portal till människornas värld, genom vilken Hirka en gång kom och genom vilken De blinda tar sig).
Det är min bild av det hela, men jag kan ha helt fel. :)
Aha, just ja för dom undrade ju hur Hirka kunde komma till deras värld. Spännande att se vad de kan menas :)
RaderaDockprataren, kan inte det vara Siaren? För att skydda honom har de honom fängslad? Bara en tanke som ploppade upp nu...
SvaraRaderaKram Cissi
Vilken intressant idé, Cissi! Det kan det ju mycket väl vara - om det nu är så att Siaren är ett troll av kött och blod - vilket han verkar vara när de nu pratar om att möta honom i Siarens torn. Förut trodde jag att han var mer av en gudom - en gud som befann sig i något slags himmelsk plats och inte riktigt var nåbar för trollen nere på jorden.
Radera