Handlingen, citerad från Goodreads:
I
ett land i avsaknad av magi, där kungen styr med järnhand, kallas
en lönnmördare till ett slott. Hon reser dit, inte för att döda
kungen utan för att vinna sin frihet. Om hon besegrar tjugotre
motståndare i en tävling - mördare, tjuvar och soldater - blir hon
frigiven från fängelset och kommer att få tjäna som kungens
Mästare.
Hennes namn är Celaena Sardothien.
Kronprinsen kommer att utmana henne. Kaptenen för livgardet kommer att beskydda henne. Men något ondskefullt ruvar i glasslottet - och det är där i syfte att döda. I takt med att den ena efter den andra av hennes motståndare dör förvandlas Celaenas kamp för frihet till en kamp för överlevnad, och till ett desperat försök att förgöra ondskan innan den utplånar hennes värld.
Sarah J. Maas är en amerikansk ungdomsboksförfattare som har slagit igenom stort med Glastronen-serien. Hon bor i Pennysylvania tillsammans med make och hund. Glastronen är den första boken i serien.
Hennes namn är Celaena Sardothien.
Kronprinsen kommer att utmana henne. Kaptenen för livgardet kommer att beskydda henne. Men något ondskefullt ruvar i glasslottet - och det är där i syfte att döda. I takt med att den ena efter den andra av hennes motståndare dör förvandlas Celaenas kamp för frihet till en kamp för överlevnad, och till ett desperat försök att förgöra ondskan innan den utplånar hennes värld.
Sarah J. Maas är en amerikansk ungdomsboksförfattare som har slagit igenom stort med Glastronen-serien. Hon bor i Pennysylvania tillsammans med make och hund. Glastronen är den första boken i serien.
På baksidan av boken står det inte
alls lika mycket. Bara det att handlingen beskrivs så kortfattat på
baksidan av boken som:
”Ett hjärta av is. En vilja av stål.
Möt Celaena Sardothien. Vacker. Livsfarlig. Ämnad för storhet...”
Det är kliché på kliché och
dessutom en underliggande ton av ”tro på det här, tro på det
här, snälla”.
Det finns ett allmänt etablerat
uttryck bland skrivande människor och författare, som lyder ”Show
don't tell”, det vill säga: Gestalta, berätta inte saker och ting
rakt ut. Hela den här boken är ett ypperligt exempel på hur man
inte ska göra.
Maas måste övertyga både sig själv
och oss om att Celaena är lönnmördare, gång på gång. Tror hon
inte ens själv på sina illusioner? Alla säger att hon är en
fantastisk och fruktad lönnmördare, men huvudpersonens agerande och
reaktioner, tankesätt och tal, bevisar gång på gång att hon bara
är en utseendefixerad, ung tjej med fokus på killar och snygga
kläder. Det hjälper inte att Maas försöker göra henne
tredimensionell genom att låta henne vara ”kvinnlig” och ha
intressen – måste förresten alla tjejer vara så
klädintresserade? – det förstärker bara intrycket av att hon
inte är kapabel som lönnmördare.
Det finns ändå ett tillfälle till
gestaltning som har potential, om bara Maas hade utnyttjat det. Jag
tar det som exempel. När Celaena får ett rum i glasslottet gör hon
så att gångjärnen gnisslar när man öppnar dörren. Bra! Nu kan
hon agera lönnmördare och studsa upp varje gång någon öppnar
dörren, lyhörd och alert. Men nej, hon sover, och hon somnar till
och med när det är någon annan i rummet. Vilken lönnmördare med
aktning och kunnighet skulle agera på det sättet? Det är ett
klassiskt exempel på dålig gestaltning.
Angående fäktningen i boken – jag
har fäktats, och det är inte bra gestaltat. Fäktningsscenerna
lämnar mycket övrigt att önska. Över huvud taget fanns det mycket
som blev osannolikt i boken.
Dessutom gjorde den mig besviken
gällande själva handlingen. Som läsare trodde man att det skulle
bli mer om tävlingen, där Caelena var en av kämparna, men den
hände vid sidan av och fokus lades istället på kärlekstrianglar,
klänningar och mystiska överfall och mord. Jag rycktes med i
handlingen, det var spännande och jag läste gärna vidare, men
samtidigt så övertygade Maas mig aldrig om att Celaena faktiskt var en så fruktansvärd lönnmördare.
Den här grundidén hade så mycket
potential, men blev så lite av.
Om ni vill läsa en bra bok om
lönnmördare, så läs hellre Robin Hobbs trilogier om FitzChivalry,
eller Lian Hearnes Across the Nightingale Floor.
Tack till Modernista för
recensionsexemplaret!
Författare: Sarah J. Maas
Titel: Glastronen
Förlag: Modernista
ISBN: 978-91-7645-842-6
Sidantal: 400
Mitt exemplar: recensionsexemplar
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar