lördag 17 december 2016

Jag är en blandning av Jasmine, Musse Pigg, Pinocchio och Larven

Lyran på Lyrans Noblesser frågar den här veckan "Vem är du i Disneys värld?".

Hon formulerar frågan: Jag ska ju fira en annorlunda jul i år och det kommer ju att bli en del Disney-relaterade äventyr. Så därför byter jag glatt utmaningstyp och väljer en vem-är-du igen. Så vem av alla Disney-figurer är du? Välj en du är lik eller en du skulle vilja vara. Det finns ju rätt många att välja mellan. Googla på "which disney character are you" om du behöver inspiration, det finns en massa quiz.

Jag valde att följa hennes råd och googlade.

Eftersom jag är den jag är nöjde jag mig inte med ett test utan tog fem(!) stycken, en där man kunde bli bikaraktärer i Disney-världen och en där man var tvungen att berätta vilket kön man tillhörde.

Med mitt kvinnliga kön avslöjat blev jag Jasmine. Annars blev jag tre gånger Musse Pigg. Den andra gången jag blev Musse Pigg var svaret oklart och förvirrande, för jag var till 47% Musse Pigg och till 47% Pinocchio.

Såhär beskrivs jag som Jasmine:


So, you got Jasmine - lucky you! Like her, you have a wild and rambunctious side that is uncontrollable by others. You normally want things that are seen as impossible by others, but you don't really care what they think. You make your own decisions with your heart, sometimes becoming confused about which path to take in life. You can have your moments where you become extremely annoyed with yourself and others around you, and you feel like no one truly understands your feelings.

Som Musse Pigg-Pinocchio beskrivs jag som följer: 




For 47 % you are: You are most like MICKEY MOUSE! You love to make others happy and always put your self second! Others feel privileged to be around you!

72 % of 563079 Quiz participants had this profile!

Your results were not clear.

You could also get this result:

For 47 % you are: You are most like PINOCCHIO of Pinocchio!

You like to work towards dreams you have, but you sometimes get tempted by the devil in disguise. But when it comes down to it, you're quite a happy person who just wants to be the best they can be!


Som enbart Musse Pigg blir det mer detta:


 
You are a born leader. You make most of the decisions and have most of the ideas. This is mainly because you are a great problem solver and aren't afraid to take the lead.



Vad tycker jag själv då?


Jag tycker nog att de alla har något att säga om vem jag är. Jag kan vara en ledare men jag väljer i de flesta sammanhang att inte vara det. Dock är jag självständig och gör lite som jag själv vill, bryr mig inte mer om vad andra tycker än att jag bryr mig väldigt mycket om de som står mig närmast, men vad främlingar tycker och tänker kvittar mig lika, i den meningen att jag inte bryr mig om "vad andra tror om mig". Jag försöker vara mitt bästa jag, göra det bästa jag kan och agera så ärligt och rättvist, medkännande och humant jag kan i alla lägen. Så jag ser mycket till andra, precis som Musse Pigg omnämns göra ovan, men jag är inte självutplånande. Ännu mindre så, nu när jag blivit riktigt vuxen och äntligen vågar gå min egen väg, och som Pinocchio jobbar mot mina drömmars mål.

Så i allt detta är jag nog också som den "minor character" jag fick som quizz-resultat med, The Caterpillar (Larven i Alice i Underlandet), lite annorlunda och off, intelligent och udda och konstig, mer gärna med näsan i en bok eller med penna i hand än i andras sällskap, om det inte ger verklig mening. 

Sammanfattningsvis kanske man kan säga: Introvert, fast med hjärtat på rätta stället och därmed social i de små sammanhangen.

Om jag ska vara lite Disney-nördig också, så måste jag säga att tidigare var en av mina favoriter just Musse Pigg. Som detektiv, den lite mer tuffe karaktären, som löste mysterier, snarare än den glade och naive, hemkäre farbrodern.

På senare år har jag mer och mer fallit för Joakim von Anka som han porträtteras i Don Rosas version, där Don också förälskat sig i karaktären och bland annat skrivit och tecknat Farbror Joakims liv, där speciellt Joakim fått en djupare botten, där han faktiskt mest är intresserad av pengarna för att varje krona är ett nostalgiskt minne till hans barndom och äventyren i hans ungdom. Han inte är så girig som folk tror, utan mer av en kärleksfull och olyckligt kär figur. Ni som läst vet nog vad jag pratar om. Gillar verkligen Don Rosas variant. För annars är Disney-karaktärerna (de klassiska i alla fall) lite väl platta. Men just i Don Rosas värld ... Där gillar jag "Disney" eller snarare Joakim von Anka med lite djup. Så kanske har jag drag av honom också, bara för att jag identifierar mig med honom.

Jag är alltså en gammal gubbe, med nostalgiska minnen.

2 kommentarer:

  1. Ambitiöst! Gjorde bara tre test/quiz (blev i ett av dessa Jasmine - hade ingen susning om vem det var). ;)

    SvaraRadera
  2. Gjorde också fem test, men mina blev olika allihop. Gillar verkligen beskrivningen av Jasmine ovan, vem skulle inte vilja vara henne efter att ha läst den?

    SvaraRadera