söndag 18 december 2016

The Winter Reading Tag

1. Vilka böcker hoppas du hinna med att läsa nu i vinter?

Framförallt olästa recensionsexemplar. Sedan tänkte jag vara med på Nellons läs-a-lot, Läs-it-snow, men jag har inte valt alla böcker än.

2. Vilken bokkaraktärs personlighet är kall som is?

Kanske Isdrottningen? Skämt åsido, det skulle vara någon endimensionell skurk, platt och utan bottnar. Fast de flesta onda karaktärer smälter på ena eller andra sättet eller har något slags svaghet. Finns det inte en Isdrottning i just Narnia? Annars skulle det väl vara Sauron eller någon ond skurk utan hjärta, just en sådan där svart karaktär, lik Riddar Kato, som inte har några dimensioner, utan är alltigenom en becksvart papperssilhuett. Eller, kom jag på när jag googlade efter bilder på Isdrottningen, Mårran i Mumindalen. Fast hon isar mest när hon går och söker ändå hela tiden efter värme. Borde hon då inte ha ett bultande varmt hjärta, innerst inne?

3. Vintern är gåvornas tid. Vilken är din favorit bland böcker du fått som gåva?

Bild från Wikipedia.
Oj, den här var svår. Jag har fått många böcker i julklapp genom åren. Har tyvärr inte läst alla, men bland de jag läst är nog alla de böcker jag fått skrivna av Terry Pratchett mina favoriter. Apropå det borde jag, som många på Booktube verkar göra, läsa om Hogfather, just skriven av nämnda Terry Pratchett.

4. Med jul och nyår är det festsäsong, men vilka karaktärer skulle du helst inte vilja fastna i diskussion med på en fest?

Det skulle vara någon pratsam karaktär, utan djup, som bara pratar för pratandets skull, utan innehåll i konversationen. Vet inte vem det skulle vara. Har ni något förslag?

5. Om du firar jul, har du någon speciell jultradition? Hur tillbringar du julafton?

Bild lånad från Sweden.se.
Vi har jultraditioner som innefattar grötlunch med risgrynsgröt och norrländskt tunnbröd, en vinterpromenad på eftermiddagen, istället för Kalle Anka, glöggfika, omfattande julmiddag. Däremellan presentutdelning i ytterst långsamt tempo, en klapp i taget, under hela eftermiddagen och stor del av kvällen. Kortare och kortare tid för julklappsutdelningen i takt med att vi blivit vuxna och inte får eller ger lika många klappar längre, utan ägnar mer tid åt att bara umgås. Det är alltid julrim på minst ett par av klapparna och vi turas om att vara tomte, där den enda attributen möjligtvis är en tomteluva (oftast blir det för varmt). Inget tevetittande under julafton. Möjligtvis med undantag för Kalle Ankas jul, ibland, eller delar av programmet (ännu mer sällan nuförtiden). Den biten kanske ändras i och med att det första barnbarnet (sett ur mina föräldrars perspektiv) blir äldre (han är just nu bara ett halvår; jag har blivit faster).

6. Favoritjulfilm, TV-special och julsång?

Nightmare before Christmas, fast det var några år sedan jag såg den filmen nu. Om jag skulle välja en film som jag faktist inte sett, som jag väldigt gärna vill se blir det filmatiseringen av Hogfather (spelfilm). TV-special skulle vara den ur Downton Abbey på senare år, eller Madicken från barndomen. Apropå Madicken har jag på grund av tevefilmatiseringen av den boken alltid sett nostalgiskt på just ”Gläns över sjö och strand” så det får bli min favoritsång. Vad gäller bilderböcker, relaterade till Madicken kommer jag osökt att tänka på Titta, Madicken, det snöar! som var en av mina favoritböcker, just för att den porträtterade vintern precis som jag ville ha den: full av snö och kyla, både underbar och rolig och obarmhärtig på samma gång.

Denna tagg hittades på Youtube och är fritt översatt av mig, härifrån.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar