fredag 28 september 2012

Framåt i kapitelböckerna

Det blev lite redigerande under torsdagen i alla fall, trots att det annars var en upptagen dag. Jag bokade en dator på biblioteket för en timme och satt där och jobbade med KS, redigerade, tre sidor hann jag med.

Under dagen idag har det blivit mycket annat också, och nu känner jag mig för trött, men fyrtiofem minuter har jag i alla fall hållit på att redigera. Det blev DD den här gången och hela sju sidor hann jag med. Jag har manuset på papper och har gått igenom det på papperet, så det jag gör i det här skedet är att föra in ändringarna i datorversionen.

På det viset är arbetet med DD just nu lättare, för det kräver inte lika mycket nyskriv och flyttande som KS, även om jag kommer till delar av DD senare där jag måste skriva en hel del nytt - ställen där det fattas saker, är stora hål.

Även om jag kan sägas vara klar med första versionen av dessa båda kapitelböcker, är det mycket som kommer att skrivas nytt och som alltså också kräver en förstaredigering, så det gäller, känner jag, att skriva de nya delarna ännu lite bättre, så att allting håller samma nivå och jag inte behöver redigera ännu mycket mer på de nya delarna.

DD tillkom under NaNoWriMo och det märks, det är en hel del som måste ändras, strykas och redigeras, flyttas på också. I slutet av NaNo brydde jag mig inte om att skriva nya delar i det kapitel det egentligen hörde hemma, utan lade allt sist i dokumentet. Det straffar sig lite nu, för då är det delar jag inte kommer till och kommer på finns förrän jag kommer till slutet av min redigering, eftersom jag nu gör den kronologiskt, sida för sida. Kanske ska jag stanna upp och ta en titt på vad som egentligen ligger där, allra längst bak, i dokumentet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar