lördag 8 september 2012

Tematrio Damernas



Förra veckans tematrio var Skriv om tre böcker med kvinnonamn i titeln. Jag vände mig, som jag brukar göra med tematrio-böcker, till min egen bokhylla och tittade runt för att se vad jag kunde leta fram. Efter lite letande, utan att hitta mer än en titel, letade jag lite till och vips hittade jag så till sist tre böcker.

Shannon Hale: Enna Burning. Huvudpersonen i den här ungdomsromanen heter Enna. Hon kan frammana eld av egen kraft, lär sig konsten och lär sig så småningom att behärska den – med allt vad det innebär av ansvar och eftertanke. Förödelsen blir så mycket större om man kan få både människor och ting att börja brinna… Om man dessutom påverkas själv mer än man skulle vilja av elden, är man farligt ute.

Julian Gough: Juno och Juliet. Här är två flicknamn i titeln. De två J-flickorna är tvillingar och studerar tillsammans på universitetet i Galway på Irland. Det här är en rolig romantisk komedi, lite udda och kul. Läs den som underhållning för stunden.


Viktor Rydberg: Singoalla. Det här är en gammal klassiker som jag läste för första gången i grundskolan – eller om det var i gymnasiet. Jag hittade boken långt senare på second hand, ett fint gammalt exemplar. Det är en klassisk kärlekssaga där den kvinnliga huvudpersonen heter Singoalla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar