lördag 8 september 2012

God litteratur vs. skräplitteratur - eller vad man börjar fundera på när man får en bokkatalog i brevlådan

Jag fick SF-bokhandelns nya katalog i brevlådan idag, fredag. Bläddrar och tittar. Efter att ha surfat runt en del under kvällen på ungdomars bokbloggsidor inser jag att det är många YA-(Young Adult-) böcker som jag missat.

Inte för att det är någon större förlust… En hel del av böckerna ratar jag redan vid första anblicken. Tyvärr spelar omslagen in… men även baksidestexten för respektive bok. Så många som liknar varandra i handling och innehåll, så många som verkar vara massproducerat skräp (om jag ska vara kritisk). Men jag får ett hum om vad många bokslukande ungdomar (mest tjejer vad det synes) slukar i YA/fantasy-/SF-genren med subgenrer. Massor av böcker som rider på Harry Potter-, Hungerspelen- och Stephanie Meyer-vågen. Det är i och för sig bra att det finns så mycket lättläst och lättsmält som passar de bokslukande, som läser allt de kommer över som påminner i genre/handling om favoritböckerna de läste nyss och vill ha mer av. Roligt att så många barn och ungdomar läser mycket. Men som till exempel Lyrans Noblesser diskuterade för ett tag sedan på sin blogg – är det motiverat med läsandet när det man läser är skräp? Hursomhelst, jag tror att allt läsande ska uppmuntras – de som läser mycket, läser förhoppningsvis både skräp och sådant som faktiskt är ”god litteratur” och så småningom, när de blir äldre, lär de sig att skilja det ena från det andra. Dessutom, om man läser mycket utvecklar man ändå – förr eller senare – något slags smak och urskiljning. Att läsa för underhållning är inte fel – så länge man läser med ett sinne där man kan skilja på fiktiva karaktärers värderingar och verklighetens dito, inse att det karaktärerna speglar, inte nödvändigtvis behöver vara författarens åsikter eller värderingar. Läsa med kritiskt sinne och sunt förnuft, helt enkelt. Tänka själv och lära sig saker inte bara utifrån vad man läser utan även utifrån egna erfarenheter, uppfostran, andras inflytande och så vidare.

Dessutom är det bra att kunna läsa både god litteratur och dålig litteratur för att se skillnad, inse skillnaden. Man kan också få ut något av både god och dålig litteratur. Att man gillar att läsa det ena behöver inte betyda att man inte kan underhållas av det andra; man kan både slöläsa Kalle Anka och för nöjes skull läsa Homeros eller Kafka. Precis som man kan få ut något av att både äta snabbmat/skräpmat och gourmeträtter. Eller se en riktigt dålig film, och en annan dag se ett mästerverk.

Det är också bra att så många ungdomar läser på både engelska och svenska; de får en bra känsla även för det engelska språket (förhoppningsvis), men och det är ett stort MEN – det påverkar svenskan och gör den sämre… Särskrivningar, framför allt. Svengelska och särskrivningar. Inte alls bra. Så många nyanser i det svenska språket som går förlorade – om nu svenskan (o, fasa!) skulle påverkas så mycket av engelskan att det skulle bli legitimt att skriva isär ord… Svenskan skulle bli ett mycket mindre nyanserat och mycket mindre vackert språk. För det är just det finurliga och fantastiska med svenskan – att man kan skapa hur många nya ord som helst genom att sätta samman andra ord och få sammansättningar – det och det faktum att man kan leka med orden och göra nya påhittade ord som fungerar lika bra i språket som de gamla och redan vedertagna, till exempel göra substantiv till adjektiv på väldigt enkelt vis.

För att återgå till SF-bokhandelns katalog. Några titlar intresserade mig mer än andra. Få med tanke på stort utbud det finns, men det är väl så det är – guldkornen är få men starkt glittrande.

Cornelia Funke har en uppföljare till ”Reckless” som heter ”Reckless – Levande skuggor” som kommer ut på svenska i september (målgrupp: ungdomsfantasy). Även Tony DiTerlizzi kommer ut med en fortsättning på ”Jakten på Wondla” som heter ”Kampen för Wondla”-. Här måste jag tillägga att jag faktiskt inte läst ”Jakten på Wondla”. Jag var väldigt sugen på den ett tag och till syvende og sist köpte jag den också, men då hade den värsta ”sugenheten” gått över och den blev stående oläst i bokhyllan. Och nu är det så många böcker som trycker på samtidigt och vill bli lästa…

En annan bok jag blivit nyfiken på (mest för att den figurerat på andra bokbloggar) är ”Miss Peregrines hem för besynnerliga barn”. Men fotografierna på baksidan av boken har fått mig smått avskräckt. Jag är inte så mycket för skräck… Det är visserligen en ungdomsbok så det kanske inte är så farligt? – Jag har ju både läst och sett värre än det som riktas till den åldergruppen.

Nenne Ormes har kommit med fortsättningen, del två, i serien De sära. Jag har nyss läst den första boken, ”Udda” och vill gärna läsa ”Särskild” som alltså är bok två.

Annars finns det också några andra svenska författare som kommit ut med nya titlar. Just för att de är svenska kan de vara av intresse att läsa. En författare som jag fastnat för, inte bara på grund av att han är svensk – eller snarare inte alls därför, utan för att jag gillar vad jag läst av honom är P.C Jersild. ”Ypsilon” är den senaste boken av honom. Den är jag nyfiken på, men eftersom den handlar om hur han möter sina gamla karaktärer från andra böcker, tänker jag att jag först vill läsa några fler av hans gamla böcker. Han känns som en sådan författare som kanske kan bli en favoritförfattare och som jag kanske vill läsa alla böcker av… Även om vissa av hans titlar känns mindre lockande medan andra lockar kolossalt.

En del andra böcker har jag också läst redan, som Holly Blacks del två i serien ”Berörarna”. Den heter ”Den röda handsken”. Jag var väldigt skeptisk efter första boken, ”Den vita katten”, gillade den inte riktigt. Men tyckte ändå nu bättre om ”Den röda handsken”. Trots att huvudpersonen är så osympatisk, speciellt i början, lär man sig att tycka om honom. Det är bra gjort. Annars känns Holly Blacks författarskap lite svajigt och av lite ojämn kvalitet.

Terry Pratchetts nyaste ”Dodger” som kommer ut i september är ett måste att skaffa. Liksom ”A Blink of the Screen: Collected Short Fiction” och ”The Complete Ank-Morpork”, också av Terry Pratchett.
Nyfiken är jag även på J.K. Rowlings nya bok (vuxenbok) – vilken press hon måste ha haft på sig nu när hon skrev den och nu när den når bokhandlarna… Hoppas folk inte blir överkritiska också, bara för att hon råkade ha sådan succé med böckerna om Harry Potter.

”American Science Fiction: Nine Classic Novels of the 1950s” av Gary K Wolfe skulle vara kul just för att jag läst så pass lite SF (jämfört med fantasy) och det kanske vore en god introduktion till fördjupning i genren?

Jag måste läsa den första boken i serien av Joe Abercrombie, en bok som jag redan fått och har på engelska, innan jag kan köpa de senare delarna i serien. En översättning på svenska har precis kommit ut, men av någon outgrundlig anledning (som alltid med fantasyserier tycks det) har det svenska förlaget valt att dela upp den första romanen i serien i två böcker. Dumt, tycker jag. Hursomhelst ska jag hålla mig till att läsa den på engelska. En annan bok som jag ska läsa på engelska är George R.R. Martins senaste bok. Där har jag bara läst bok ett och två, dessutom, och det är bok fem som nu kommit på svenska (och som de tack och lov inte delat upp i flera delar utan behållit samma tegelsten i en enda bok).

Det var väl ungefär det. Har jag missat något av höstens utgivning inom science fiction- och fantasygenren? Har jag missat något annat i höstens utgivning? Vad kommer mer under hösten som inte hör till just de ovannämnda genrerna men ändå måste läsas? Tipsa mig gärna!

4 kommentarer:

  1. Jag rekommenderar Gene Wolfe som introduktion till SF :)

    SvaraRadera
  2. Hur får man denna katalog? Kan du hjälpa mig?

    SvaraRadera
  3. Sofie: Tack så mycket för tipset! Gene Wolfe har jag redan läst, men visst är han bra?! Han är en av mina favoritförfattare. Sakta men säkert samlar jag på mig alla hans böcker - han har ju skrivit en hel del. Har några olästa böcker hemma i bokhyllan, hoppas läsa dem snart!

    SvaraRadera
  4. Edgrenskan: Javisst! Katalogen kan du få hemskickad genom att fylla i formuläret på den här sidan: https://www.sfbok.se/help/bokklubb.htm

    Den senaste katalogen är höstkatalogen. Men om du vill titta i sommarkatalogen också, finns den på SF-bokhandelns hemsida som pdf: https://www.sfbok.se/extra/kataloger/sommarkatalog-2012.pdf

    Dessutom har SF-bokhandeln nyhetsbrev som man kan få om man fyller i uppgifter på denna sida: https://www.sfbok.se/div/mail.asp

    SvaraRadera