söndag 7 februari 2016

Läsrapport: januari 2016

I januari läste jag ut sex böcker. Länk till mina recensioner (uppdateras efter hand):

  1. Anne Brontë: Främlingen på Wildfell Hall

På svenska: 4
På engelska: 2

Kvinnliga författare: 6
Manliga författare: 0

Romaner: 3
Novellsamlingar: 2
Seriealbum: 1

Bäst: Främlingen på Wildfell Hall, tätt följd av Mysrys.
Roligast: Lilla Berlin 4 – Cute Overload.
Sämst: The Pain Merchants.

Genrer:
Fantasy: 1 (The Pain Merchants)
Historisk roman: 1 (Stenhuggarens dotter)
Klassiker: 1 (Främlingen på Wildfell Hall)
Spökhistorier: 2 (passande i vintermörkret: Mistletoe Bride och Mysrys)
Nutidsskildring: 2 (Cute Overload och Främlingen på Wildfell Hall; Anne Brontë skildrade sin nutid; Ellen Ekman skildrar sin.)
Humor: 1 (Cute Overload)

Recensionsexemplar: 2; Lilla Berlin 4 – Cute Overload, Stenhuggarens dotter.

#hylltömning2016: en bok – Främlingen på Wildfell Hall av Anne Brontë – och med det fullgjorde jag januaris utmaning för hylltömningen.

I min egen läsutmaning höll jag mig till att läsa enbart egenägda böcker. Jag läste två böcker köpta 2015, så nu behöver jag bara läsa en bok till köpt förra året för att klara den delen av min läsutmaning för 2016.

Köpta 2015: The Mistletoe Bride och Mysrys.

Lilla Berlin 4 – Cute Overload var ett recensionsexemplar som jag fått i år, och Stenhuggarens dotter var ett recensionsexemplar från förra året – recension kommer strax upp på bloggen, så håll utkik.

Nya författare i januari: Ellen Ekman, Ewa Klingberg, Anne Brontë och Janice Hardy. Fyra av sex var alltså nya för mig.

Författarländer i januari: Sverige, Storbritannien, USA.

Fiktiva länder i januari (apropå En världsomsegling 2016): Sverige, Storbritannien, Frankrike och det helt fiktiva landet Geveg som The Pain Merchants utspelades i (recension kommer och då uppdaterar jag länklistan ovan). Så i seglingen räknas bara Frankrike och Geveg eftersom just Sverige Storbritannien och USA är sådana länder som man inte får räkna (de är för vanliga resestopp).

Sammanfattning och kommentarer:


Jag kom igång ordentligt i början på detta år, till skillnad från förra året då det var stiltje och jag inte läste något alls från januari till mars.

Det är så roligt med recensionsexemplar! Det sätter lite press på att recensioner måste skrivas men det är något jag vill öva på, av flera olika anledningar, inte minst för att jag vill bli bättre på att skriva och det går hand i hand med läsande.

Trots att det bara blev kvinnliga författare denna månad och det bara blev böcker från så överrepresenterade länder som Sverige, Storbritannien och USA, så är jag ändå nöjd med månaden, speciellt vad gäller spridningen av olika genrer.

Som ni kanske vet vid det här laget gillar jag historiska romaner; sådana återkommer jag alltid till. Jag har absolut ingenting emot att läsa serier, det lättar upp, speciellt när det är något så lättsamt och roligt som den här månaden.

Jag vill läsa fler novellsamlingar och att läsa två den här månaden är väldigt bra. Samma sak gäller klassiker; där har jag alltid som ambition att läsa fler.

Det jag är allra mest nöjd med är att jag lyckades att hålla mig till våra egna bokhyllor här hemma, till och med bara mina egna, och att jag inte läste en enda lånad bok från biblioteket.

Annars har jag alltid lånat massvis av böcker, läst några få, fått ångest över att de är så många och att jag aldrig hinner läsa mina egna böcker, och sedan lämna tillbaka största delen av låneböckerna olästa efter att ha lånat om dem så många gånger som är maxtak.

Så skönt att slippa den stressen och ångesten, faktiskt läsa böcker jag har köpt för att jag vill läsa dem och läsa sådant som har blivit stående i bokhyllan länge, som The Pain Merchants, köpt 2011.

Dessutom har jag gjort min stora bokrensning så lättnaden är total, vad gäller böcker och läsning, just nu. (Och det är också därför som bara fyra böcker får vara med på bild; de två andra är redan recenserade och följer delvis därför med in i förrådet).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar