tisdag 16 februari 2016

Tematrio: Kärlek

Eftersom det just har varit Alla Hjärtans Dag, är temat för veckans tematrio kärlek. Lyran på Lyrans Noblesser skriver ”Berätta om tre bra böcker eller filmer som handlar om kärlek!

Nu känns det som om jag får en andra chans att göra detta; förra veckan var Top Ten Tuesdays tema om just kärlek (också apropå Valentine's Day). Därför passar jag på nu istället, att ta med den enda bok jag kom på när jag försökte författa en tio-i-topp, lite halvhjärtat sådär (no pun intended).


  1. Deathless av Catherynne M. Valente. Det här var den första boken jag läste av Valente och jag läste den under 2015, utläst tredje juli. Den utspelas i Ryssland, är Valentes egen version av en gammal legend om en legendarisk person i rysk mytologi, nämligen sagan om hur Koschei den odödlige kom att dö – och så mycket kan jag avslöja att det handlar om att kärleken ställer till det för honom. Legenden om Koschei finns beskriven på Wikipedia, bland annat. Annars rekommenderar jag att läsa Valentes bok (utgåvan som jag läste är lite dyrare, fast jag köpte den på The English Bookshop i Uppsala). Hon har lyckats väldigt bra i sin version. Inte för att jag känner till den bakomliggande legenden särskilt bra, men jag blev högeligen förtjust i Valentes språk, hennes sätt att berätta; drömlikt och poetiskt. Det tog tid innan jag kom in i boken, men bara man ger den lite tid och läser vidare i den så fastnar man för den – och sedan är man fast och till och med fäst vid den. Vips, så hade jag skaffat mig en ny favoritförfattare. Tur då, att jag redan innan jag läst klart Deathless (länk till billigare upplaga) kom mig för att köpa The Girl Who Circumnavigated Fairyland in a Ship of Her Own Making, också skriven av Valente (en helt underbar titel för övrigt).


  1. Gone Girl av Gillian Flynn är också en första bok av en för mig ny författare, också läst för första gången förra året. Den här boken lyssnade jag på under ganska lång tid, men det gjorde ingenting att jag tog tid på mig – det var en väldigt bra version, den engelska ljudboken (mitt exemplar lånat på biblioteket och därför inte med på fotot ovan; jag hittade tyvärr bara en samlingsversion med alla hennes tre böcker som ljudbok att köpa när jag sökte efter länk att tagga) som jag lyssnade på. Vartannat kapitel är ur hans perspektiv, vartannat kapitel är ur hennes perspektiv – och i ljudboksversionen är det också två som läser: en man och en kvinna. Det här är också kärlek när den blir farlig för de inblandade. Boken utspelas i USA och handlar om ett ungt gift par, där ingen av dem är vad den andra tror, och där läsaren/lyssnaren inte heller vet vad hon/han ska tro. Läs ingenting om handlingen i förväg, utan lyssna bara på eller läs boken! Den är väl värd att läsas, en psykologisk thriller och ”nervbitare”. Jag tyckte så mycket om den – jag tror det speciellt berodde på att det var just en ljudbok och uppläsarna gjorde det så himla skickligt – att jag föll för den såpass att jag, vips, hade köpt två böcker till av Gillian Flynn (länk till dem på engelska - fast jag köpte dem på svenska och i vanlig pocketversion; hennes två tidigare böcker), som jag ännu inte läst, men sparar till något bra tillfälle när jag vill läsa något modernt, socialrealistiskt, nervpirrande thrilleraktigt. Boken Gone Girl finns även att läsas på svenska, med samma titel.


  1. Det får bli ännu en ljudbok. När jag hade lyssnat klart på Burial Rites (länk till ljudboken) av Hannah Kent, (australisk författare) skrev jag i min läsdagbok ”Bästa ljudbok jag lyssnat till. Extremt bra läst. Och en väldigt bra bok.” Så kan jag fortfarande sammanfatta den här boken, fast nu har den fått konkurrens av Gone Girl som också lästes väldigt bra. Hursomhelst fanns det så mycket känsla i Burial Rites. Och Burial Rites har blivit mer av en favoritbok än Gone Girl. Jag vet inte om jag skulle ha fått samma starka känslor för Burial Rites om jag hade läst den själv. Jag lyssnade på den under väldigt lång tid, men som i fallet med Gone Girl, gjorde det inget att jag här drog ut på den ljuva karamellen. Burial Rites handlar om kärlek när det inte heller går riktigt som man skulle vilja. Huvudpersonen är en kvinna och hon är dödsdömd. Romanen utspelas på Island 1829, baserad på en sann historia, där den dödsdömda kvinnans nutid blandas med hennes berättelse om vad som hände innan och varför hon blev dömd till döden. Att kärlek är en stark bidragande orsak, inser ni nog. Hur som helst, denna historiska roman, lågmält men intensivt skriven, är väldigt läsvärd! Så läsvärd att jag när jag hade lyssnat klart på ljudboken beställde ett fysiskt exemplar på BookDepository – en vidunderligt vacker version, dessutom som väl speglar bokens innehåll. Burial Rites, som är Hannah Kents debutbok finns numera också på svenska, med titeln En mörderska bland oss. Jag vet inte riktigt vad jag tycker om den svenska översättningen av titeln, men boken finns på årets bokrea, insåg jag igår! Så passa på att läs den på svenska om ni inte vill ha den på engelska. Köp på till exempel Bokus eller Adlibris. Ni kommer inte att ångra er, för om ni är som jag så säger det vips, och så har ni skaffat er en ny favoritförfattare – som tyvärr inte kommit ut med några fler böcker än – men jag väntar ivrigt.

14 kommentarer:

  1. Gone Girl har jag förhandsbeställt på bokrean.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha, så den finns också på rean! Där ser man! Vad kul! Hoppas att du också gillar att läsa, Benita!

      Radera
  2. En mörderska bland oss och Gone Girl väntar i min bokhylla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt, Boklysten! Jag tycker verkligen att båda böckerna är läsvärda. Hoppas att du också tycker det när du tar tag i att läsa dem. :-)

      Radera
  3. Svar
    1. Tack, Hannele! Jag ville hitta några böcker om kärlek som inte riktigt var traditionella, så därför blev det de här favoriterna.

      Radera
  4. Gone girl är väl inte direkt en bok jag skulle associera med kärlek. Om det är kärlek så vill jag ingen ha ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår hur du menar, Monika. Jag ville hitta böcker där kärlek var ett tema men inte på det vanliga viset eller det vis man först tänker på när man tänker på "kärleksböcker". Kärlek är inslag i böckerna, och väldigt viktigt, men i fallet med Gone Girl är ju deras kärlek helt skruvad och baksidan av vad kärlek egentligen är. Kärlekskänslor när de är som mörkast. Så jag håller verkligen med dig - jag vill absolut inte ha deras kärlek heller!

      Radera
  5. Gone girl är ju en jättebra bok, gillade dock inte filmen lika bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det en bra bok, Lena! Filmen har jag tyvärr inte sett - än i alla fall. Men det kanske inte är något att se heller, alltså? Jag visste inte att de hade gjort film av boken.

      Radera
  6. Gone Girl har jag läst men inte de andra...än.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du gillar fantasifulla böcker och inte har något emot att det går lite trögt i början och tar lite tid innan man förstår eller kommer in i boken så rekommenderar jag Deathless. Poetiskt och vackert språk och annorlunda handlingen, verkligen ovanlig så att säga. Burial Rites/En mörderska bland oss är både känslosam och spännande på ett mer lågmält vis. Ett riktigt fängslande öde. Och så tyckte jag mycket om den isländska naturen som berättades om i boken. Gillar du historiska romander så rekommenderar jag den - men även om du inte läser så mycket sådant så är den verkligen läsvärd ändå, som ett gripande kvinnoöde.

      Radera
  7. Jag har läst en bok av Catherynne M Valente, "In the cities of coin and spice", och jag har alltid tänkt att jag bara måste läsa mer av henne. Nu blev jag då påmind om henne igen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul Sara, att du också läst en bok av Valente! Hon är väl annars en författare som inte nått fram direkt i Sverige eftersom det inte finns något översatt till svenska, såvitt jag vet. Låter som en härlig titel, den bok du läst också! Nu blev jag sugen på att läsa mer av henne igen, jag också. Och att köpa fler av hennes böcker!

      Radera