söndag 10 maj 2015

Goodreads och planerad läsning

För att komma tillbaka till mitt läsande har jag bestämt mig för att vara lite mer aktiv i de Goodreads-grupper som jag är med i. Grupperna är sådana att de har perioder av läsning av en viss bok och sedan ges utrymme att diskutera boken ifråga, både under läsningen och efteråt.

I den svenska gruppen jag är med i ska vi läsa Boktjuven av Markus Zusak och det passar bra för det är en tjock pocketbok jag har haft liggande i min bokhylla ett bra tag nu. Ett perfekt exempel på en bok jag var riktigt sugen på när jag först köpte den, hörde mycket gott om både före och efter och ännu inte kommit mig för att läsa.

Den andra boken är American Gods av Neil Gaiman, och gruppen är en internationell sådan. Ännu en bok som jag borde ha läst vid det här laget. Neil Gaiman är en av mina absoluta favoritförfattare. American Gods fick jag för evigheter sedan i present. Jag är väldigt, väldigt glad när jag får böcker i present och vill väldigt gärna läsa det jag får, men vissa böcker blir ändå stående i hyllan av någon outgrundlig anledning. Det här är en sådan bok. Jag har börjat på den ett par gånger men inte kommit igång och inte läst klart. Nu ska det bli av!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar