lördag 9 maj 2015

Recension: Mjau! 1-4 av Natalia Batista

Trots att jag har så många olästa böcker i min egen bokhylla; de är väl en femhundra stycken i alla fall, lånar jag fortfarande gärna böcker på biblioteket.

I dag var jag till biblioteket för att i första hand lämna tillbaka en stor hög böcker, som jag ännu inte läst, men som jag kände måste tillbaka för att jag vill prioritera egenägda böcker. Fast jag kunde förstås inte låta bli att låna när jag ändå var där.

Jag letade efter böcker som nominerats till Hugo Awards i år (alltså publicerade 2014) men fann inte en enda av dessa, så därför blev det några helt andra böcker. Bland annat den här lilla svenska mangasamlingen som jag tittat på lite då och då i den lokala bokhandeln men som jag inte kommit mig för att köpa. Nu lånade jag och läste den istället. Den blev både lånad och läst i dag, lördag 9/5 2015.

Det är en liten berättelse om två katter som så småningom får sällskap av en mus och en skata. Det är en samlingsvolym som innehåller del 1-4 och i sig är en avslutad historia, med kapitel 1-8, ett bonuskapitel, en pysselsektion och ett litet tack till läsarna från författaren och illustratören Natalia Batista.

Jag gav den tre av fem stjärnor på Goodreads. En helt okej bok, mysig och lättläst (det är ju ändå manga), och i första hand är målgruppen barn.

Den är barnvänlig, gullig och smått naiv. Söt och den lilla knorr som finns är att djuren porträtteras ungefär som människor i mangaform, tills de ses ur en människas synvinkel (mestadels katternas matte); då ser de ut som mer realistiska djur.

Jag rekommenderar den här boken till de som är nybörjare på manga och/eller de som vill ha något lättsmält och gulligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar