lördag 8 augusti 2015

Våndan av att renskriva handskrivet alltför långt efteråt

Renskriver massor av sidor för mitt projekt DK. När man skriver för hand är det ofta så att hjärnan går många gånger fortare än vad handen med pennan kan hinna med. Därför blir skrivstilen ofta väldigt slarvig. Ibland lite för slarvig. Och ibland gör man konstiga förkortningar.

Jag vet inte om det här är en sådan förkortning eller om det faktiskt står ett ord här.

Det mesta kan jag klura ut. Jag fick stirra några sekunder på "tror" innan jag insåg att det stod så.

Men ordet som jag tror börjar på p (jag TROR att det är ett p) kan jag inte förstå. Jag funderar och grubblar. Någon annan som ser?

För den oinvigde, först står det såhär: "Då tror alla att jag gömmer mig, ---- Imai." /"Vid sidan av då? En kompromiss."

En tolkning är att det står "protesterade" och jag förkortat till, öh, port?

Men det är inte Imai som säger detta utan en annan person som vi kan kalla E. Så jag blir lite förvirrad.

"Då tror alla att jag gömmer mig i port???" Öööh...?

(Dessutom kanske "Imai" bara är en referens till att han säger repliken nedanför, det kanske inte har något med "gömmer mig"-repliken att göra, bara för att ytterligare krångla till det.) (Dessutom kanske "Imai" bara är en referens till att han säger repliken nedanför, det kanske inte har något med "gömmer mig"-repliken att göra, bara för att ytterligare krångla till det.)

Sådant kan man fastna vid och grubbla sig fördärvad över.

2 kommentarer:

  1. Du kanske gömmer dig i Portugallien :)
    Har du aldrig funderat på att skriva direkt på datorn?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, jaa, det kanske jag gör.
      Allvarligt talat, jo. Och jag skriver en hel del direkt på dator. Men jag tycker bäst om att skriva för hand. Och jag får ett bättre flöde av att göra både och, variera ställe att skriva på för att behålla inspirationen. Skriver gärna på tåg och på jobbluncher och andra tillfällen då jag inte har dator till hands. Så det blir mycket handskrivet också.
      Nu försöker jag få till bättre rutiner, dvs. renskriva oftare och varje vecka. Till slut kommer jag ikapp allt mitt handskrivna, är tanken, och då kommer det att bli lättare. :-)

      Radera