torsdag 18 september 2008

Skolkänsla

Jag satsar på BÄ igen. Igång igen. Jag går igenom The Novel Notebook och fyller i.

I tisdags jobbade jag på plotten – skrev massor på vita A4 med blyerts. Härlig känsla att skriva för hand på vitt, blankt papper. Sedan bestämde jag mig för att utveckla plottbiten genom att använda mig av The Novel Notebook (här finns den som PDF).

Under genomgången av The Novel Notebook skriver jag i ett randigt A4-block. Det var länge sedan sist. Annars har jag hållit mig till A5-block med rutade papper under sista året (om man bortser från de färgglada randiga A5-anteckningsböckerna). Det var så länge sedan jag skrev i randiga kollegieblock att det ger en (något nostalgisk) känsla av skola och skolmiljö. Fem sidor har det blivit hittills och jag har bara hunnit till ”Settings”. Bara att köra på!

Tänkte försöka med en ny strategi. Utveckla och göra klart plotten först och sedan skriva. Där tror jag att det är bäst att skriva för hand i block eller anteckningsböcker, där jag verkligen inte kan rätta mig själv, korrekturläsa eller redigera på något smidigt sätt – såsom man kan göra på dator. Det jag skriver står kvar, helt enkelt, och det enda jag kan göra i det läget är att fortsätta skriva, föra handlingen framåt. På det viset får jag ett helt första utkast färdigt innan jag sätter mig att renskriva vid datorn och därmed börjar tänka ”korrekturläsare” – peta och fila på stort och smått, alla formuleringar och ordval hit och dit. Så att jag inte fastnar i redigerande, helt enkelt. För det är min stora fälla nummer ett. Den ska jag undvika den här gången.

Haha, strategi! Äntligen en strategi som borde funka, väl?

Jag ska göra mitt bästa.

1 kommentar:

  1. Det låter som en bra strategi att komma vidare genom.
    Njut och skriv i böckerna tills du är redo att sätta dig vid datorn!

    Själv hamnar jag alltid i redigerande när jag når svåra "pucklar" i berättelsen, nivåer som jag inte kommer vidare från. Det bästa för mig brukar vara att tänka ut vad som ska göras i scenerna under en lång promenad - då kan jag inte heller sitta framför dokumentet och "småfnutta". :)

    SvaraRadera