onsdag 31 oktober 2012

Verktyg för att klara NaNoWriMo

Verktyg för att klara av NaNoWriMo även i år, är i obestämd ordning följande:

- Write or Die - jag använder mig av webbversionen, det gäller att skriva nonstop, så inte ordprogrammet börjar spela hemsk musik eller raderar dina skrivna ord.
- det gemensamma chattrummet för sverigedeltagare, NaNoSwe, där speciellt alla ordkrig/sprintar hjälpte mig att vinna förra året.
- ett nyinstallerat litet program på min dator, Focus Booster, hjälper mig att hålla fokus i tjugofem minuter med en nedräknande mätare tills det är dags för fem minuters paus innan nästa tjugofemminutare börjar.
- anteckningsbok och penna, för att klara av att skriva på tåget då jag inte har någon bärbar dator.
- all planering jag gjort under oktober, som bland annat bestod i att researchläsa böcker, skapa listor på miljöer och karaktärer, synopsis och plot, och en hel del annat matnyttigt.
- te och annat som får mig att hålla igång och vara varm medan jag skriver så fingrarna blöder.

Mer kommer jag inte på just nu. Listan kanske revideras så småningom eller så läggs det bara till fler verktyg. Tipsa gärna om ni har några andra, egna verktyg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar