tisdag 8 juli 2014

En klump lera till mitt eget monster - läs-a-lot dag 1, 2, 3

Det är roligt det här, även om jag är med i Läs-a-loten utom tävlan. Roligt att läsa förstås, fast jag läser nog inte så mycket mer än vad jag gör annars, eftersom jag kom in i en riktigt bra läsperiod redan i mars, då jag var med på läsmaraton, och sedan dess har det bara rullat på med massor av tid och tillfällen för läsning, små stunder, längre stunder. Dessutom har jag upptäckt hur roligt det är med ljudböcker, så många sådana har det blivit under det här året.

Under Läs-a-loten har jag fortsatt att lyssna på den ljudbok jag påbörjade innan, nämligen Fyrtornet i Son-Li av Martin Widmark. Den boken är inte en del av Läs-a-loten, ingen ljudbok är det, eftersom ljudböckerna läses utöver, mer för att jag ska vila ögonen från datortid och läsning och få en stunds vila lite nu och då; de är inga böcker jag skäms över att jag inte läst än.

Läs-a-loten då? Lite snabb statistik över sidantal och bok följer här.

Dag 1: 2 sidor i Det gångna är inte en dröm av Theodor Kallifatides
Dag 2: 150 sidor i boken av Kallifatides + ljudbok (vet inte hur länge dock, men någon timme blev det i alla fall)
Dag 3: 80 sidor i Kallifatides bok som jag därmed läste ut + 16 sidor i Frankenstein av Mary Shelley, samt 21 sidor i Björnar kan inte springa i nedförsbacke av Robert Anwood. Sammanlagt 117 sidor. Plus lite ljudbok.

I dag, dag 4, har jag ännu inte hunnit läsa något. Det får bli nu i kväll och jag uppdaterar framöver hur det gått.

Några ord om böckerna. Frankenstein av Mary Shelley har jag läst förut, minst två gånger. Först helt frivilligt någon gång, eller om det var i skolan på gymnasiet, och sedan ännu en gång då jag läste Litteraturvetenskap på högskolan. Men just det här exemplaret har jag inte läst förut.

Jag fick nämligen boken i julklapp 2013 av en av mina kära bröder. En speciell utgåva till vilken det medföljde ett stycke lera (inplastat) så att man själv kan göra ett monster. Och jag tycker att jag redan borde ha läst boken - och gjort ett monster! - men nu har det gått ett halvår och jag har ännu inte läst eller monsterskapat. Så nu är det dags!

Som det står på baksidan av boken:

"I denna nyutgåva tar vi fasta på leran som symbol och material. Vi låter dig som läsare bli en Frankenstein. Genom att ge dig en bit lera att forma, blir du skaparen av ditt eget monster."

Kul, inte sant!
Och Frankenstein är en klassiker, väl värd en omläsning!

Björnar kan inte springa i nedförsbacke har undertiteln Och 200 andra tvivelaktiga påståenden. Det är en humorbok om underhållande fakta, falska och sanna påståenden och missuppfattningar. Alltså inte en bok att sträckläsa utan snarare läsa ur lite då och då och som underhållning, kanske tillsammans med vänner. Därför valde jag att även läsa Frankenstein just nu, så får vi se om jag hinner läsa ut den ena eller den andra boken och kanske börja på en ny under Läs-a-loten. Jag tar det lite som det kommer.

Björnar kan inte springa i nedförsbacke fick jag av min fästman för ett bra tag sedan, ett par år sedan tror jag, och har ännu inte läst, så nu är det definitivt dags.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar