onsdag 30 juli 2014

Robin McKinley, Erik Granström och Lisa Jewell eller Fyndat på Myrorna för 40 kronor

Jag var på Myrorna i dag och fyndade tre böcker. Fler böcker än så lockade men någonstans måste jag dra gränsen. Det har blivit många bokköp på sistone (jag återkommer till dem i ett senare inlägg).

Jag har funderingar på köpstopp, men om det verkligen blir av får vi se. Hur som helst lider jag inte brist på böcker att läsa!

Och vilka böcker fick jag med mig hem?

The Blue Sword av Robin McKinley, en bok vars prequel jag läst. Som barn/ungdom läste jag Hjälten och kronan av Robin McKinley. Då visste jag inte att det fanns en fortsättning, eller så var det så att jag då inte kunde läsa så bra på engelska att jag ens övervägde att försöka få tag på boken på engelska. Numera finns det ju så många fler böcker att få tag på via nätet. Nya tider, nya metoder. I alla fall är det här en fristående fortsättning på den fantasysagan, såvitt jag förstår.

Den andra boken var också fantasy, en svensk sådan. Svavelvinter av Erik Granström. Jag har kikat lite på dessa tidigare, men varit lite skeptisk, inte minst för att undertiteln är så förbryllande, "Första delen av krönikan om den femte konfluxen". Men nu har jag köpt denna tegelsten. Ett annat skäl till att inte köpa var att det är första delen i en serie. Det är både plus och minus med sådant, mer läsning, men också mer att köpa/låna. Jag har fått upp ögonen för svensk fantasy/SF igen genom podcasten Fantastisk podd - väl värt ett besök för övrigt - surfa gärna dit! Även om du inte läser/skriver fantasy/SF diskuteras skrivande på sådant vis att alla författare/författar-wannabees kan få ut något av podcasten!

Den tredje boken jag köpte var en helt annan genre - chiclit. Efter festen av Lisa Jewell. En fristående fortsättning på Ralphs party (som jag äger och läst på engelska). Hon är en av de få chiclit-författarna som jag samlar på. Marian Keyes är en annan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar