måndag 11 augusti 2008

Hittat en bokskatt!

Mina föräldrar rensar ut för de ska flytta från stort hus till mindre hus, och denna rensning inbegriper bokhyllorna. De erbjöd mig att komma och titta igenom högvis av böcker som de beslutat att göra sig av med. Hurra, jag utökar min egen bokhylla med mångtalet titlar! Jag som redan har massor av böcker jag inte läst, frekvent lånar böcker på biblioteket som jag heller inte hinner läsa, samt jämt köper nya böcker när tillfälle ges! Men, men, som jag sade till min mor: man kan aldrig få för många böcker! Så jag hittade några lättlästa, några klassiker och några andra böcker som jag bara inte kunde låta bli att ta. Här är en lista:

  1. Collins, Wilkie: The Moonstone (är ju en klassiker att läsa nån gång!)
  2. Crossley-Holland, Kevin: Arthur - Den magiska stenen (en saga att drömma bort sig i)
  3. Fogelström, Per Anders: Barn av sin stad (klassiker, läst förut men vill ha, och kanske läser jag om den nån gång)
  4. Golding, William: Flugornas herre (klassiker, jag grät hejdlöst när jag läste den som barn)
  5. Greene, Graham: Loser Takes All (måste ju ha en klassiker, i alla fall EN bok av honom och på originalspråk dessutom)
  6. Greene, Graham: The Power and the Glory (klassiker, ”måste läsa”, väl?)
  7. Harris, Joanne: Kärlekens dårar (hade tänkt låna den här boken av min mor nån gång, nu får jag den!)
  8. Harris, Joanne: Underströmmar (har läst annat av Harris och gillat, fast inser just att jag ju redan har den här på engelska (Coastliners) – nån som vill ha den på svenska?)
  9. Jacobs, Frank: Mad liksom… (gillade den som barn)
  10. Jacobs, Frank: Mad’s pysselbitar (som barn tyckte jag de här böckerna om Mad var roliga, därför jag tar dem nu!)
  11. Jacobs, Frank: Mad’s talande frimärken (lite galet kul)
  12. Keyes, Marian: Å andra sidan (har läst andra böcker av henne, de är lättlästa, lättsamma och inte direkt klassade som kvalitativa eller klassiker, men jag kan passa på att läsa den här boken istället för att köpa en lättviktare på ICA som jag funderat på att göra i några veckor bara för att ha något riktigt lättsmält att läsa)
  13. Martinson, Moa: Hemligheten (ännu en gammal klassiker)
  14. Martinson, Moa: Klockor vid sidenvägen (måste ha en sådan gammal svensk klassiker, och nån gång läsa den också!)
  15. Mazetti, Katarina: Köttvars trollformler (som barn läste min far den här boken högt för oss, måste ha den bara därför, nostalgiskt minne)
  16. Metcalf, Christine: Katter (faktabok som jag som barn använde till underlag när jag ritade katter, kan göra det igen!)
  17. Michael, Ib: Prins (en gång i tiden gav jag denna i present till min mamma, passar på att ta tillbaka boken ;-)
  18. Milne, A.A: Nalle Puh (har boken på engelska, måste ha den på svenska också!)
  19. Mordden, Ethan: Nalle Puhs Workout (alltid kan jag lära mig nåt om motion)
  20. Prohias, Antonio: Mad: X & Y (som barn inspirerades jag av de här galningarna och skrev en egen serie om två färggubbar)
  21. René Vázquez Díaz: Dårskap och kärlek (en roman om Kuba, måste ju utveckla mina läsarvanor till att omfatta latinamerikansk berättartradition)
  22. Smith, Cordwainer: Planetköparen (har läst så få SF-böcker, måste ju göra det nån gång och detta var en klassiker i genren)
  23. Zola, Émile: Thérèse Raquin (har redan läst den i gymnasiet eller på Litteraturvetenskapen på högskolan, men en sådan här klassiker måste man ha!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar