måndag 30 mars 2009

Kreativa Möten

Jag är med i ett ytterst intressant nystartat projekt. Kreativa möten kallas det. Det tar plats på Västerås slott och hemma vid skrivbordet. Mer om det finns att läsa här för den som är intresserad och vill veta mer om vad jag pratar om.

Historien möter nutiden. Jag läser dagboksblad och minnesanteckningar från slutet av 1800-talet och inspireras. Massor av tankar och intryck trängs inom mig. Det blir svårt att sålla och sortera. Jag vet inte riktigt vilken tråd jag ska ta upp och spinna vidare på. Än i alla fall. Det löser sig sinom tid.

Första mötet var förra veckan. Nästa möte är om tre veckor. Jag ägnade mig åt självstudier på slottet idag, och ska fortsätta med det på onsdag eftermiddag.

Jag satt ett par timmar och läste, bläddrade i de lösa dagboksbladen och de lösa A4-papperen, gamla, gulnade papper med något svårtolkad skrivstil från 1800-talets senare hälft. Det känns fascinerande, inspirerande, roligt att få ta del av liv så annorlunda mot våra, men samtidigt så lika...

1 kommentar:

  1. Omg! Så underbart det låter! Jag vill bo i Västerås!

    SvaraRadera