måndag 24 oktober 2011

Snart dags för det stora ljuset i novembermörkret

Snart är det dag. NaNoWriMo närmar sig med stormsteg. Det är novemberljus i mörkret när det är dags för NaNoWriMo. Det lyser verkligen upp i den mörkaste årstiden. National Novel Writing Month.

Ni som har läst min blogg tidigare vet att jag varit med fyra år nu: 2007, 2008, 2009 och 2010. Och år 2010 hände det bästa av allt: jag vann. Vinner gör man om man skriver en roman eller början på en roman på 50 000 ord. Det är ordantalet som är det viktigaste. Förra året klarade jag det.

I år tänkte jag vinna igen. Jag är på god väg med mina förberedelser. Mitt projekt heter DD. Man får inte börja skriva på själva romanen förrän den 1 november. Men man kan förbereda hur mycket som helst innan.

I dag sitter jag och bestämmer namn på alla de viktigaste personerna. Redan för månader sedan fick jag idén - jag kommer att skriva på ett projekt som jag kallar DD. Tidigare har jag skrivit "Cynthias lista", femtio saker, stora och små detaljer, som ska vara med i romanen.

Härnäst väntar synopsis. Jag har listat upp 30 kapitel i ett dokument. Nu är det dags att bestämma vad som ska skrivas i varje kapitel. Föra över delarna i "Cynthias lista" till aktuellt kapitel. Jag måste bestämma var jag ska börja och var historien ska sluta.

Sedan anser jag mig vara tillräckligt förberedd för att från och med 1:a november skriva på i rasande fart, minst 1667 ord om dagen.

Någon annan som är med i NaNoWriMo i år?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar