tisdag 8 april 2008

There's a little gadget has dropped off my typewriter



Som N sade till mig: snart blir jag också en inbiten loppisfantast. Det verkar sannerligen som om det går åt det hållet… Varje gång som vi är på loppis, nästan utan undantag, kommer jag hem med kassar och påsar med saker jag inte alls behöver. Men prylar som jag ändå verkligen, verkligen vill ha, åtminstone i loppisaffären. Nu i kväll var det senast det hände… Två loppmarknader, två butiker, och två tunga kassar med mig hem…
Böcker är ju bara så billiga på loppis! Eller vad sägs om två kronor för en pocket och tio kronor för en inbunden bok?
Influerad av Samas inlägg lade jag genast beslag på Jane Austens Pride and Prejudice när jag hittade den i den engelska hyllavdelningen. Jag har läst den förut, tror jag i alla fall… Eller var det bara Emma jag läste under litteraturvetenskapen (A-, B- & C-kurs i Litteraturvetenskap år 2002-2003)?
En gång i tiden gick jag arkeologikurs på Medborgarskolan och därmed slog jag fast att jag är intresserad av arkeologi (dock konkurrerar intresset med många andra som är mer högprioriterade). Därför kunde jag inte låta bli att bland konstböckerna välja ut en bok med titeln 40 000-årig modern konst av J.A. Mauduit, en bok som jag redan på omslaget kunde konstatera handlar om förhistorisk konst från jordens alla hörn, afrikansk såväl som skandinavisk.
Också efter Samas inlägg, dvs. med tanke på ”klassiker-som-måste-läsas”, samt efter att ha läst på Författarcoachens blogg om Virginia Woolf, kunde jag inte låta bli att köpa följande bok när jag väl hittat den: Din tillgivna Virginia – Virginia Woolfs liv i brev och bilder, urval och kommentarer av Frances Spalding.
Boken är inbunden, i väldigt fint skick, och dessutom hittade jag ett tidningsurklipp i boken som bokens förre ägare varit så vänlig att datera med blyerts till 16/3 -99. Artikelrubriken är ”Ett fyrtorn som magnet”, med underrubrik ”Ruth Halldén läser om Virginia Woolfs ’Mot fyren’”. Jag antar att artikeln är tagen ur Dagens nyheter men jag är inte helt säker. Detta med artikeln är ännu mer trevligt i och med att jag faktiskt har boken som artikeln handlar om – och på originalspråk dessutom (köpt på något annat loppis någon gång: To The Lighthouse).
Den sista boken jag köpte är från 1964: Idiomatic English Sentences with Swedish Equivalents by G. Kenneth Laylock and Martin S. Allwood. Naturligtvis kunde jag inte hålla mig när jag hittade en såpass intressant språkbok, även om den är gammal… Det är förstår därifrån rubriken till det här inlägget kommer… (Det är en liten manick som trillat av min skrivmaskin. --- men är inte engelskan i rubriken lite knas, eller är det bara jag?)
Dessutom köpte jag en stor, mysig thailändsk pyjamas med drakar på för fyrtio kronor.
Det var den första loppisbutiken det. På den andra blev det två stora ölstånkor och en liten kanna vars murriga gröna färg jag bara inte kunde motstå! Massa shopping, men prisvärt i alla fall, kan jag trösta min plånbok med.

4 kommentarer:

  1. Anonym11:02 em

    Oh vad roligt att du har köpt så mycket roliga och underbara saker! Apropos engelskan, som du undrade över (meningen med manicken), så skulle jag kanske göra om den till There's a little gadget which has dropped/fallen off my typewriter. Men, det ordet som jag tycker mest om är Manick!!! Det är så roligt! Tack så mycket för en fin och trevlig blog! Nu ska jag gå o läsa dina andra bloggar! Kramisar från hooden!

    SvaraRadera
  2. Kul att man kan inspirera, det är mitt mål! :)
    Åhå, så det är så jag ska få tag på alla de klassiker jag tänker läsa! Loppis här kommer jag!

    SvaraRadera
  3. Anonym12:26 fm

    *dreglar över flera av böckerna*

    SvaraRadera
  4. Boknörden: Tack, jag tycker själv att det är jätteroligt, kul också att hitta saker så billigt! Men visst var det knas att de gjorde fel i en språkbok! Det är nästan skamligt! Och dessutom lyckades jag hitta deras miss. Jag undrar om det finns flera i den boken.

    Sama: Precis, loppis är en guldgruva! Och likaså antikvariat! Lycka till med klassikerjakten!

    Sigrinn: Haha, det finns många böcker att dregla över här i världen!

    SvaraRadera