fredag 26 mars 2010

Första utkast av bilderbok klart!

Det har gått trögt idag, både med skrivpuff-övningen och med arbetet på Tusenskönan. Till sist vände jag mig till mina andra projekt, för att se om det skulle gå något bättre där. Och det gick det!

Jag har precis avslutat ett helt första utkast av barnboken DF, det som ska bli en bilderbok. Just nu är den skriven i haikuform. Får se om det kommer att bli så i slutversionen också eller inte. Kanske ska jag först rådgöra med andra, om den fungerar med det versmåttet.

Tidigare började jag illustrera DF, och jag har gjort två halvklara akrylmålningar på pannå. Jag måste bestämma mig om jag ska fortsätta att illustrera den med akryl eller om jag ska använda mig av akvarell.

Kanske ska jag skicka in den som den är med bara text till förlag? Jag blir så ivrig nu när den är klar...! Men den behöver lite finputsning först, och så kanske några läsare... Eventuellt någon ur tänkt målgrupp också...

2 kommentarer:

  1. Man kan skicka in bilderbokstexter utan illustrationer. Man kn också skicka in en fullständig bilderbokstext med ett bara ett par illustrationer (och nappar förlaget kan det till och med hända att man får ett litet förskott för att göra färdigt illustrationerna, eller så kanske förlaget säger att de gillar texten men hellre ser en annan illustratör (och då behöver man ju inte göra fler illustrationer om man vill nappa på det erbjudandet), eller så kanske förlaget inte är så förtjust i texten men däremot ber dig skicka fler illustrationer och undrar om du kan tänka dig illustrera åt andra...)

    SvaraRadera
  2. Jag har skickat in andra barnboksmanus tidigare utan illustrationer, men förutom de rena standardbreven fick jag en gång ett svar att jag skulle skicka in boken igen (dock till andra förlag) med illustrationer först... Så jag tänkte att en bok med illustratoner kanske har större chans. Det låter dock lockande att göra som du föreslår, skicka in med några illustrationsexempel. Vore skoj att få göra illustrationsjobb också. Och man kan ju alltid drömma... :-)

    SvaraRadera