tisdag 23 mars 2010

Töm kistan!

Jag har en liten kista som varit full med papper från alla möjliga roman- och novellprojekt jag haft genom åren. Nu rensar jag i den. Målet är att få den helt tom, slänga papperen eller sätta in dem i pärmar. Men så mycket papper det är! Anteckningar, utskrifter, korrektur, teckningar… Och allting har jag sparat.

Hur gör ni? Sparar man verkligen allting? Eller är det bara jag som är överdrivet sparsam?

Det tar verkligen emot att slänga. Men nu har jag slängt massor av gamla utskrifter av manus. Dock är jag fortfarande fundersam på hur jag ska göra med allting som nu sitter i pärmar…

Jag har mer än tjugo pärmar bara för mina roman- och novellprojekt. Det går inte! Man kan ju bara inte spara allting! Men det är kreativt skapande som jag vill ha kvar.

Frågan är: hur gör jag med gamla romanprojekt som jag verkligen har kasserat och vet att jag aldrig kommer att avsluta (de jag tänker på är dessutom inte värda det). Jag har speciellt ett projekt som fyller en proppfull pärm, och då har jag ändå inte sorterat in allting än.

Skulle ni spara eller slänga?

Kistan har varit bra att spara i, bara för att få undan sådant som jag inte orkat ta tag i (varken papperen i sig eller projekten), men nu ska den tömmas. Kistan ska få något helt annat användningsområde, något betydligt lättare. Kanske ska jag ha sänglinne i den istället?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar