torsdag 3 februari 2011

Ett sökande efter röda trådar

Mål: 1000 ord/dag. Det är vad som är ultimat just nu, jag kommer såhär i början förmodligen inte upp till det alla dagar, men det är målet... Just nu tänker jag mer "bara jag skriver varje dag är jag nöjd"... En bonus om jag når tusen, kul om jag skriver ännu mer än så, men det primära är att hitta skrivrutin, hitta vilken tid på dagen som är bäst och hur.

Så till statistikrapporten.

må 31/1: 661 ord.
tis 1/2: 790 ord.
ons 2/2: 253 ord.

Jag har inte helt koll på den nya karaktären än, därav snubblande när jag skriver om henne. Så det är lite därför det gick sämre den 31/1. Men den 1/2 började jag komma igång att rita lite smått. Jag tecknade ännu mer under onsdagen. Allt tecknande på onsdagen gjorde att skrivandet blev lidande som ni ser med mina knappt 300 ens ord. Dock är ju tecknandet en viktig del av författandet, eftersom jag vill illustrera också.

Bild och text går hand i hand, speciellt i bilderböcker. Text och bild fungerar väldigt bra i samverkan, även i informationssammanhang, som jag vet efter min utbildning i just informationsdesign. Hursomhelst, om onsdagen var tecknardagen, var dagen idag, torsdagen, skrivardagen. Dels har jag skrivit på själva boken, dels har jag skrivit - kortfattat - en viktig bipersons förehavanden under trilogins gång. Något som det verkligen är på tiden att jag får klarhet i, då han är en så viktig biperson, som betyder så mycket för handlingen. Dessutom skulle jag svika läsaren om jag tappade bort hans röda tråd.

Mycket har alltså blivit gjort idag, jag återkommer med ordräknandet, inte bara skrivit har jag gjort utan tänkt en massa, så hjärnan är i full gång med lösningar på saker och ting. Spännande.

Imorgon ska jag skriva vidare, jag återkommer då med dagsrapport och gårdagsrapport. Ha en fin torsdagskväll och -natt så länge!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar