lördag 30 juni 2012

Tillfällig härdsmälta

Kanske är det för att jag skrev så mycket i går som jag har lite härdsmälta i dag. Jag skrev några rader tidigare i dag, utomhus, som jag renskrivit. Men det är inte mer än ett kort stycke, 104 ord. Jag har fastnat. Dumt nog gjorde jag i går inte som jag fått rekommenderat... att man ska sluta mtt i, när man vet vad som ska komma och hur man ska fortsätta. Jag tömde mig på allt jag hade, och sedan tog det stopp. Nu inser jag att jag slutade på ett ställe i går där jag faktiskt inte vet hur jag ska fortsätta. Jag ska lösa en knivig situation och det är inte det lättaste. Så låser jag mig, vet inte hur jag ska komma vidare...

När jag hamnar i ett vägval, där jag måste fatta ett beslut. Det är sååå lätt att nu gå tillbaka och börja redigera, till exempel i det jag skrev i går. Nio sidor tar en stund att redigera... Men jag ska inte fastna i den fällan.

Kanske om jag börjar redigera bara för att få det att lossna framåt? Eller är det bara en dum ursäkt för att faktiskt göra det som är lättare, att sitta och pilla i det redan skrivna, redigera. Så himla mycket lättare - åtminstone när man har beslut att ta och inte vet riktigt vad som ska hända, och har lite tomt inombords. Inga bilder inom mig som visar på vad som faktiskt händer.

Kanske är det bäst att gå ifrån datorn, för här sitter jag bara och surfar och skriver blogginlägg efter blogginlägg eller läser andras bloggar, eller räknar efter hur många böcker jag läst hittills i år (36). Nej, nu ska jag dricka lite iste och skriva för hand istället för vid datorn blir det bara distraktioner och idétorka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar