lördag 23 mars 2013

Hur man blir av med sin skrivkramp – skrivkrampsbot - att lösa skrivblockering

Börja med att leta fram notispapper eller ett par andra små papperslappar i ungefär samma storlek som papperen i ett notisblock, modell mindre. Gärna så små som möjligt. Skriv ord, vilka ord som helst som kommer upp i huvudet. Även om det bara är orden ”tomt i huvudet”. Skriv i en ström, fyll det lilla papperet, vänd på arket och fyll det på baksidan. Gör så med två notisblockspapper. För ordhjälp och ordinspiration, associationer och liknande, gå till skrivpuff och hitta ett ord. När du fyllt dessa två små papper kan du känna dig riktigt nöjd – nu har du verkligen åstadkommit något!

Steg två. Gå till skrivpuffsidan. Läs igenom orden som står där, associera kring dem, se om någon av dessa ord skapar bilder. Till exempel ordet ”syltkakor”. Tänk, skriv inte ned något, utan se bara vilka tankar orden föder, vilka bilder orden skapar inom dig.

Gå till bokhandeln i staden där du bor eller arbetar. Köp en anteckningsbok. Antingen en riktigt tråkig en eller en anteckningsbok som verkligen inspirerar. Viktigt är att den inte är ”för fin” för att du ska vilja skriva vad som helst i den. Köp anteckningsboken i ditt favoritformat, med eller utan linjering, vita eller svarta linjer, det du föredrar och tycker mest om. Köp också två stycken fyrfärgspennor, en med mörkare färger och en med ljusare färger.
 
Sätt dig någonstans där du vet att du tidigare skrivit, ett ställe där du vet att det kan gå bra att skriva på. Skriv i din nya anteckningsbok, allt vad som faller dig in. Byt färg när det passar, när du känner för det, när du vill byta. Lek med färgerna, lek med orden, med vad du skriver. Flödesskriv om vad som helst, det som först kommer ut på papperet ur ditt huvud. Följ tankegångarna, associationsleden, den vaknande inspirationen. Om inte annat kan du skriva om färgerna, eller om pennan. Till exempel ”en rosa sida, ack så feminin”. Ja, det är tillåtet att tänka i klichéer, det är tillåtet att tänka eller skriva vad som helst med dessa färggranna pennor.

När du hunnit såhär långt kanske du vågar sätta dig vid datorn, skriva lite där också, ord som formar sig till något mer än bara nonsens. Kanske en dikt eller en berättelse, kanske en betraktelse över någonting eller ett kåseri.

På det här viset, som jag beskrivit ovan, kom jag igång i onsdags. Det ledde så småningom vidare till att jag på kvällen (vid datorn) skrev en dikt, min första på länge och därtill blev dikten också mitt första bidrag på ett tag till skrivarcirkeln jag är med i. På torsdagen kom responsen från mina skrivarvänner och det inspirerade ännu mer! På torsdagen fortsatte jag också mitt färgskrivande, som övergick i planerande av mitt framtida skrivande. Och nu ska öppna ännu ett uppslag i anteckningsboken, känna efter vilket färghumör jag är på och sätta pennan mot papperet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar