måndag 18 mars 2013

Tematrio - Saint Patrick

Lyran ber oss berätta om tre irländska författare i veckans tematrio med anledning av St Patrick's Day. En inte helt lätt uppgift. Eftersom Lyran själv berättade om Oscar Wilde, Bram Stoker (Dracula) och Samuel Beckett, tre författare jag läst, väljer jag att berätta om tre andra. Som jag inte läst helt och hållet, men som jag i alla fall kan tipsa om.

Först ut är Marian Keyes. Det var många år sedan nu som jag läste ”Vattenmelonen”, den första av hennes böcker som kom ut på svenska. Först läste jag min mammas böcker. Sedan dess har jag samlat på mig egna exemplar av Marian Keyes böcker, inte de jag redan läst men nya som hon kommit ut med. Ett par har jag läst, andra har jag olästa i bokhyllan. Böcker på svenska och engelska blandat. Senaste boken jag läste var ”Under täcket”, en samling artiklar/kåserier. Jag köper på second hand när jag kommer åt. Där brukar det alltid finnas något exemplar av Marian Keyes böcker. Det är inte så ofta jag läser chicklit, och gör jag det håller jag mig oftast till några få författare; det här är en av dem.

Den andra författaren är MaritaConlon-McKenna. Hon är just nu aktuell med boken ”Kockskola för ensamma hjärtan” som kommer ut i april 2013 på Norsteds förlag. Det är ingen kokbok utan en roman, i samma stil som hennes föregående böcker. Jag gillade ”En hattaffär runt hörnet”, just för att den handlade om något lite annorlunda, en hattaffär. Det var en feel-good-roman som vissa kritiskt säger inte innehåller så mycket, men jag tycker att det är en trevlig underhållning för stunden, när man vill ha något snällt och lättsamt att läsa. Jag har recenserat boken i ett tidigare blogginlägg. Just för att jag tyckte om hennes första bok har jag lånat och läst hennes nästföljande på biblioteket, ”Bröllopsfixaren”. Nästa bok är ”Sommarbruden”, och så den ännu inte utkomna nämnd ovan. Det är väldigt lättsam chicklit alltihop, inte alls samma stuns som i Marian Keyes böcker, men vill man ha något som handlar om kärlek och är lättsam underhållning för stunden har man kommit rätt. Jag har inte läst ”Sommarbruden” så jag kan egentligen inte tala för den, men efter vad som står på bokens baksida, är den i samma stil som de övriga böckerna. Det blev lite mindre charmigt med ”Bröllopsfixaren” eftersom där inte fanns någon hattaffär eller något lika intressant att väga upp mot den ändå ganska banala kärlekshistorien. Kanske kommer charmen tillbaka med ”Kockskola för ensamma hjärtan” eftersom en kockskola ändå har något slags charm i sig som förhoppningsvis gör det mer charmigt än banalt.

Den tredje irländska författaren jag kommit mig för att tipsa om skriver i en helt annan genre än de båda föregående, och det är också en man: Eoin Colfer. Han är mest känd för att ha skrivit böckerna om Artemis Fowl, ett kriminellt geni. Jag har samlat på mig två stycken, men inte kommit mig för att läsa dem än. Och så har jag, inte att förglömma, en sjätte bok i ”Liftarens guide till galaxen”-serien av Douglas Adams. Det är alltså Colfer som skrivit en helt egen bok som utspelas efter Adams böcker, och som är en officiell fortsättning eftersom tydligen Douglas Adams dödsbo gett sitt godkännande till att denna bok publicerades. Sammanfattningsvis och med andra ord: Eoin Colfers böcker står på ”att läsa”-listan tillsammans med en mängd andra böcker och hård konkurrens.

9 kommentarer:

  1. Många som nämnt Keyes. Själv har jag inte läst något av henne, inte ännu i alla fall. Tror Vattenmelonen står i bokhyllan.

    SvaraRadera
  2. Marian Keyes och samma bok finns även i min trio. Ja just det Eoin Colfer glömde jag. Har läst en av hans böcker.

    SvaraRadera
  3. Jag har inte läst något av Marian Keyes på säkert tio år.

    Jag gillar verkligen Colfer. Ska återuppta bekantskapen med honom snart :)

    SvaraRadera
  4. Eoin Colfers egen fortsättning på Liftarens guide till galaxen läste jag för ett tag sedan. Och blev ohyggligt besviken.

    SvaraRadera
  5. Maria: Vattenmelonen säger många är den bästa, så ska du börja med någon bok av Keyes är den kanske den mest lämpliga. Ber om ursäkt för sena svaret på den här kommentaren; jag är hopplös, men jobbar på att bättra mig, att svara på kommentarer direkt istället. Hoppas detta inte avskräcker, varmt välkommen att besöka min blogg igen om du vill!

    SvaraRadera
  6. Lena: Där ser man, Keyes är populär! Eoin Colfers böcker är kanske inte så märkvärdiga, alltså, om de är lätta att glömma bort? Ber om ursäkt för sent svar på din kommentar, hoppas du har möjlighet att läsa detta och tack för din kommentar!

    SvaraRadera
  7. C.R.M.: Det var ett bra tag sedan jag läste Keyes också. Hade en period jag läste flera av hennes böcker, men sedan dröjde hon lite med publicering av nya och så har jag hittat annat (bättre och mer lockande) att läsa istället. Ursäkta för sent svar på din kommentar, hoppas du har möjlighet att läsa detta sena svar. Tack för din kommentar!

    SvaraRadera
  8. Monika: Då kanske Colfer inte är mycket att läsa... Det klart att ingen kan slå Adams själv när det gäller Liftaren... Vi får se om jag läser boken eller inte. :)

    SvaraRadera
  9. Monika: vill be även dig om ursäkt för detta sena svar. Hoppas du har möjlighet att se svaret! Tack för din kommentar!

    SvaraRadera