fredag 5 september 2014

Läsrapport augusti 2014

Augusti blev en betydligt lugnare månad än juni och juli – inte alls lika mycket läst. Å andra sidan var den mindre lugn på andra sätt. Det blev mer fokus på jobb och försök till att börja skriva skönlitterärt igen. Därför blev det bara fem böcker utlästa under augusti. Stor del av tiden gick också till att lyssna på ljudboken Augustiresan av Anna Fredriksson. Jag hann dock inte lyssna klart under augusti utan lyssnade färdigt de första dagarna i september, med slut den fjärde september. Den fjärde september läste jag också ut en annan bok som jag läst under stor del av augusti, nämligen The Maze Runner av James Dashner.

  1. Rainbow Rowell: Eleanor & Park
  2. Hannele Mikaela Taivassalo: Svulten
  3. Mia Franck: Martrådar
  4. Robin McKinley: Beauty
  5. Lotta Olivecrona: Vren – Evighetens port
(Anna Fredriksson: Augustiresan)
(James Dashner: The Maze Runner)
(på is: John Irving: Änka för ett år)
(pågående lyssnande, med paus för Augustiresan: Martin Widmark: Polyhymnias guld)

Två böcker på engelska, tre böcker på svenska. Tre låneböcker (två fjärrlånade från Göteborgs bibliotek, Martrådar och Svulten) och två egenägda böcker. Två amerikanska författare, två finlandssvenska författare och en svensk författare. Fem kvinnliga författare och noll manliga.

Jag är nöjd med månadens läsning, trots att det blev så få böcker. Med lite god vilja kan man säga att det blev 5 böcker och 2 halva böcker.

Bäst tyckte jag om Martrådar, Eleanor & Park och Vren – Evighetens port. Dessa tre böcker var väldigt olika, den första en urban fantasy, den andra en kärlekshistoria som utspelades på åttiotalet och den tredje den sista delen i en science fiction-trilogi.  

Vren – Evighetens port var en riktigt bra bok och en värdig avslutning på något så ovanligt som svensk science fiction för ungdomar. Så det är inte helt rätt och inte helt lätt heller att jämföra dessa tre och bestämma sig för en vinnare. Alla tre böckerna var dock mycket läsvärda.

Beauty som var en retelling på sagan om Skönheten och Odjuret följde originalet alltför mycket för att vara riktigt bra och det hastiga och hafsiga slutet drog ned betyget.

Svulten är svårbedömd; jag gillade inte att boken växlade mellan ”jag” och ”hon” så mycket när det ändå var samma person man följde hela tiden. Dessutom är jag inte så förtjust i vampyrer – Taivassalo gjorde en väldigt annorlunda vampyrberättelse men jag fastnade ändå inte för den.

Augustiresan av Anna Fredriksson kommer att listas i september trots att jag lyssnade på större delen av boken i augusti. Recension följer i ett senare inlägg.

Samma sak med The Maze Runner av James Dashner, en bok som var väldigt spännande. Jag kommer att recensera den också vid tillfälle, om inte alltför lång framtid.

Änka för ett år är min resebok som jag läser på lunchen ibland på jobbet och i väntan på tåg till och från jobbet, men eftersom den hittills är så erbarmligt tråkig, pratig och seg har jag ännu inte läst ut den trots att det var månadens TBR-burkbok redan i juli.

Hur gick det med augustis TBR-burk-bok då (Livet vinkar – som en Kurt)? Den har jag inte ens läst, inte ens börjat i. Jag har ingen aning om varför jag köpte boken. Det verkar som om det ska vara en rolig bok men jag är tveksam till om den verkligen är rolig. Men det bär mig emot att inte ge den en chans och göra ett försök. Får försöka komma mig för att läsa den framöver. Dock vill jag dra ännu en bok ur min TBR-burk för nu är det ny månad och september. Även om jag kanske borde hålla mig ifrån det när jag nu redan har två burkböcker att läsa ut...

Sammanfattningsvis: augusti var en bra månad även om böckerna som lästes ut var få (om man jämför med juni-juli). Det var mycket nöjsam och spännande läsning. Jag ser fram emot läsningen i september och hittills har den verkat lovande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar