onsdag 24 september 2014

Veckotidningar och refuseringar

Jag har fått refuseringar på de noveller jag skickat in hittills till veckotidningarna (förutom ett par som jag väntar svar på). Om jag ska skriva nya måste jag anpassa dem mer till målgruppen. Jag måste skriva om en kvinna i fyrtioårsåldern, hon måste vara i Sverige eller på tillfällig resa utomlands (som svensk)... Kriterierna är många för noveller i veckotidningarna. Jag undrar om det verkligen ÄR så också, om läsarna skulle kasta bort tidningen om kvinnan ifråga råkade vara tjugo eller nittio eller o ve och fasa - en man(!)? Eller om huvudpersonen var en kvinna/flicka/man/pojke från Japan eller Mexiko eller om huvudpersonen var en halt ko?

4 kommentarer:

  1. Dakota3:56 fm

    Trist med så många begränsningar... :/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dakota, ja, visst är det! Jag undrar nästan om det blir en ond cirkel; de som gör tidningen begränsar sig och skapar förväntningar vilket gör att läsarna förväntar sig saker och tidningsskaparen tror att läsaren vill läsa nåt speciellt och tvärtom. Ttidningsläsarna/tidningsskaparna begränsar kanske varandra...

      Radera
  2. Anonym8:13 em

    Hej Jenny, =) Helena här. Vill bara kika in och säga Hej, och att jag läst en hel del på din blogg, nu en stund, och måste säga SHIT va inspirerande människa du ÄR!!!! Hur begåvad och smart som helst, Du får bli min nya förebild hahahaaha De finns ett hav av kunskap om man vill inom skrivandet, Tack för att jag får gästa dig här, DU kommer lyckas med din bok, och Jag kommer köpa den, då den kommer i handeln så småningom, =) Med vänlig hälsning Helena =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Helena!
      Tack så mycket för din fina kommentar! Vad glad jag blir!!! :-D
      Och vad roligt att du hittade hit och gillar bloggen. Välkommen tillbaka! Alltid kul att inspirera och bli inspirerad!
      Med vänliga hälsningar,
      Jenny

      Radera