fredag 5 september 2014

Tre på tre - 3xDystopier

Än en gång ska jag försöka vara med i Pocketlovers utmaning 3 på 3. Den går ut på att läsa tre böcker sammanknutna i ett tema som man själv valt, under tidsperioden september-november. Föregående år har inte gått så bra; jag har aldrig fullföljt utmaningen förut. Nu bestämde jag mig för att ta ett lite lättare tema. Mitt tema blir 3xDystopier. Dystopier är verkligen på modet numera och jag har lockats till att köpa flera böcker genom bokbloggar och booktube på sistone, så nu tänkte jag ta tag i att läsa de där böckerna som jag redan innan utmaningen började var sugen på att läsa. Böcker jag redan har i bokhyllan, dessutom. Så det skulle ju vara själva f-n om jag inte klarar av det i år!

Först ut är Ready Player One. Den här boken har talats om på booktube en massa plus att jag är med i en grupp på Goodreads där augustis temabok var just Ready Player One. Därför köpte jag boken redan i juli, men det har inte blivit av att läsa den under augusti. Så många andra böcker var redan påbörjade och ytterligare fler låg före i kön. Så det blir nu i september, oktober eller november som jag läser boken istället.

Andra boken är Wool av Hugh Howey. Den här boken köpte jag någon gång förra året och var jättesugen på att läsa. Fast av någon anledning blev den ändå stående i hyllan oläst. Och nu har boken översatts till svenska och figurerat på diverse bokbloggar och jag har fortfarande inte läst den - skäms på mig. Så nu i höst är det dags! Det är första boken i en trilogi så gillar jag den här blir jag tvungen att köpa fortsättningen.

Tredje boken köpte jag i våras. Den nya människan av Boel Bermann. En svensk debutroman och tillika dystopi. Jag har varit väldigt nyfiken på den här och när jag hittade den på SF-bokhandeln i Stockholm för en billig penning slog jag till.

Jag har fler dystopier i hyllan så det kanske tillkommer någon eller byts ut någon. Målet är dock att läsa dessa tre. Eventuellt blir det 3 på 3 x2, sex dystopier. Insurgent av Veronica Roth har jag oläst i hyllan, andra boken i Divergent-serien. Tredje boken i trilogin kommer ut i höst, kanske köper jag den då och läser. Den femte vågen är goodreadsgruppbok nu i september och jag är sugen på att läsa även den (har den inte än, utan måste köpa eller låna). Bubblare är även Metro 2034, andra boken i trilogin av Dmitrij Gluchovskij. En sista bubblare är även The Windup Girl av Paolo Baacigalupi.

Det är hela åtta böcker. Fortsätter jag även Hugh Howeys serie blir det två till. Vi får se hur många som blir lästa för jag har även andra böcker att prioritera under de kommande månaderna.

2 kommentarer: