onsdag 6 februari 2008

Lek med färger



Tillbaka i mitt gamla jag utnyttjade jag varje ledigt tillfälle under gårdagen till att skriva på Tusenskönan – raster, lunch och kväll. Sammanlagt blev det 1 522 ord. Det är ännu en gammal vana sedan NaNoWriMo som jag funderar på att återuppta: ordräknandet. Det skulle kanske gå bättre att skriva om jag satte ordpress på mig varje vardag, snarare än klockslagspress, för det fungerar inte som det ska med mina 20-21-stunder.

I går flöt det som sagt på bra, och det allra roligaste skrivandet blev på kvällen (under min obligatoriska timme). I boken Kreativ intelligens av Tony Buzan står bland mycket annat att den kreativa skapandekraften ökar om man skriver med olikfärgade pennor, och jag beslöt att testa det under gårdagskvällen. Egentligen handlar större delen av Buzans bok om mindmaps med ® efter. Söker man på Adlibris hittar man massor av mindmap-böcker av Buzan. Dock är det inte riktigt rättvist sagt av mig, eftersom huvudsaken med boken är att utveckla sin kreativitet på ett roligt och stimulerande sätt. Jag tycker om boken och rekommenderar var och en som vill vara lite mer av konstnär, musiker eller poet att låna eller köpa boken.

I vilket fall, jag plockade fram alla mina gamla tuschpennor och satte mig på vardagsrumsgolvet för att skriva. Det mesta av målandet och tecknandet som jag gör hemmavid sker på vardagsrumsgolvet av någon anledning. Kanske för att jag tycker att det mörka köksbordet är för trist (jag vill byta köksmöbler) eller för att jag inte har någon riktigt bra stor arbetsyta annars (datorbordet och även vardagsrumsbordet är begränsad yta som jag dessutom är rädd om).

Det blev ett kombinerat testa vilka tuschpennor som fortfarande fungerar och skriva med fokus på färger. Det var riktigt roligt! Det blev mer fokus på ”vilken penna ska jag ta härnäst?” och ”vilken färg ska jag ta nu” än på själva skrivandet som sådant. Vilket är utmärkt för jag lurar bort den inre kritikern totalt – han/hon är helt bortkollrad och jag sitter förnöjt och koncentrerar mig på pennbyten snarare än något annat. För det var när jag bytte penna som jag måste komma ihåg vilket ord som skulle skrivas med nya färgpennan – den enda lilla pausen jag unnade mig; annars skrev jag konstant och utan pauser.

Det var lek, helt klart! Jag har både hört och läst att man ska leka mer, även som vuxen, och dessutom var det någon som sade att vad han gjorde i livet och vad han tyckte livet gick ut på var att hitta sitt eget sätt att leka på, det man själv ville leka med, och sedan ha så roligt som möjligt i sitt lekande. Jag kommer tyvärr inte ihåg bättre än så, vilket är lite synd för jag hade gärna sparat citatet.

I dag, hittills, har jag ägnat mig åt något inte riktigt lika lekfullt, nämligen renskrivning av det jag skrev i går på Tusenskönan. Men nu när jag är klar med det ska jag leka igen! Nu har jag äntligen hittat syftet med tuschpennor (som jag annars tycker är värdelösa att använda när det kommer till tecknande)! Och i morgon ska jag nog bestämt shoppa lite, med andra ord köpa mig nya tuschpennor.

2 kommentarer:

  1. Haha, smart grej! Det där ska jag komma ihåg!
    Förutom att det blir snyggt, skrivkonst, så verkar det ju faktiskt också fungera.

    SvaraRadera
  2. Hehe, tack! :D Javisst, det blir i alla fall snygga färger, även om skrivstilen inte alltid är den snyggaste...

    Jag köpte förresten nya tuschpennor i dag, på Tiimari, för 19:50. Bra pris för 30 st pennor! :D

    Javisst fungerar det! I alla fall för mig! Det var riktigt roligt!

    SvaraRadera