onsdag 13 april 2011

Riksteaterns tävling

Tågtiden idag har ägnats åt teater.

Riksteatern anordnar en tävling där bästa manus vinner 50000 kr. Fler får chansen att vara med i en bok.

Jag började med att hitta idéer. Fem stycken hade jag planerat att skriva, det blev i runda slängar åtta stycken, lite beroende på hur man räknar. Mitt idéskissande utvecklade sig eftersom, vissa av idéerna byggde på varandra.

När jag kom hem började jag skriva, lägga in den bästa idén i Word, spåna vidare på den.

Sedan hittade jag en gammal text - anteckningar från en nattens dröm, där jag drömt en pjäs... Den passar förträffligt att ta tag i på riktigt nu, utveckla. Jag kommer inte ihåg något av drömmen direkt, men jag har ju de fragmentariska anteckningarna som kittlar fantasin. Spånade vidare på den också, brainstormade och skrev början till utkast.

Så nu har jag tre pjäsmanus-början. Får fundera på vilket jag vill satsa på. Eller skriver jag dem alla tre och skickar den bästa. Jag har tiden för mig. Deadline är först 15 september.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar