söndag 18 november 2012

1860-talets Sverige och en trevande synopsis

Lördagen har mest inneburit att jag renskrivit och sorterat mitt skrivande hittills i NaNoWriMo. Fast så småningom, på kvällen, blev det lite skrivet också. Med en ordsprint på NaNoWriMo-chatten kom jag till sist upp i 1401 ord i dag.

Jag har fått ordning i kapitlen, varje kapitel har sitt dokument, och varje dag har sitt dokument. Jag har också ett samlingsdokument för hela romanen. Just nu håller jag på att omnumrera kapitlen, eftersom jag skjutit in en ny början i romanen. Det innebär att kapitel ett just nu heter kapitel 0, bara just nu. Sedan har jag kapitel som jag inte riktigt vet var de ska in än, som först hette X och Y, men sedan har där tillkommit kapitel M och J, Z, C och Q. Nåja. Så småningom bringar jag ordning även i detta.

Jag har försökt göra research genom att surfa på nätet, inte det lättaste att hitta rätt nyckelord och leta på rätt ställe och på rätt sätt. Jag trevar lite i mörkret, känner jag. Om någon vet var jag kan läsa mer om 1860-talets Sverige, om allt rörande den tiden, är jag mycket tacksam.

En annan sak jag påbörjat är att jag äntligen tagit mig för att göra den där synopsisen, börjat alltså. För att göra det lite roligare använder jag olikfärgade tuschpennor. Kapitel ett innehåller tre scener och heter just nu "Hot om försvinnande". Kapitel två, "Ångbåtsresan", har jag bara skrivit titeln på i rosa. Det kommer att ta ett tag innan jag är klar med den här synopsisen, har jag en känsla av. Jag får vara duktig i morgon istället. Söndagen alltså. Nu ska jag sova, ska bara dricka upp det sista vinet först.

Your Average Per Day: 1,669
Words Written Today: 1,401
Target Word Count: 50,000
Target Average Words Per Day: 1,667
Total Words Written: 28,381
Words Remaining: 21,619
Current Day: 17
Days Remaining: 14
At This Rate You Will Finish On: November 29, 2012
Words Per Day To Finish On Time: 1,545

1 kommentar:

  1. wow, vad duktig du är. Heja dig. Och synopsis är så kul. :)) förstår att det är mycket att hålla ordning på med en berättelse om den tidsepoken, det låter superspännande. Hoppas att få läsa den en dag :)

    SvaraRadera