torsdag 8 november 2012

Att vara närvarande, att vara där

Slumpen skördar. I dag slumpade det sig så att jag skrev 886 ord för hand under dagen, vid småstunder, på tåget, på kafé, på en bänk i väntan på tåget och på tåget igen, och 886 ord vid datorn senare på kvällen. Således blev det 1772 ord i dag, och 1772 är också mitt medeltal, min medelsumma per dag, just nu. En dag som jag är nöjd med på det hela taget, och en dag där jag inte hade så värst mycket tid till skrivande, tyckte jag innan i alla fall, så jag tvivlade lite på att jag skulle hinna skriva dagens skörd, men det har jag gjort, och lite mer än så. Känns bra.

När jag skriver för hand är jag helt inne i berättelsen, men när jag skriver vid datorn - i alla fall i början av sessionen - blir jag alldeles för medveten om orden och har en benägenhet att kritisera medan jag skriver, vilket gör att jag distanserar mig från det jag skriver, vilket i sin tur resulterar i sämre skrivande. Moment 22, ungefär. Men medan jag skrev snabbare och snabbare kom jag också mer och mer in i mitt skrivande, så till sist gick det fint att leva sig in, även då jag skrev vid datorn, och i slutet av skrivstunden var jag helt inne i det jag skrev och såg det väl framför mig, precis som det hände. En skön känsla, det är så det ska vara när man skriver - det ideala tillståndet, att vara där, och vila i det man ser, beskriva allting, utan brådska.

Såhär ser statistiken ut i korthet:

Your Average Per Day: 1,772
Words Written Today: 1,772
Target Word Count: 50,000
Target Average Words Per Day: 1,667
Total Words Written: 14,177
Words Remaining: 35,823
Current Day: 8
Days Remaining: 23
At This Rate You Will Finish On: November 28, 2012
Words Per Day To Finish On Time: 1,558

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar