fredag 2 november 2012

Dag 2 i NaNoWriMo 2012

Idag har det blivit lite tågskriv, men mest har jag suttit hemma och skrivit. Tillsammans med Focus Booster. 25 minuter skrivande. 5+ minuters paus, då jag har gått på toaletten/dammsugit/städat/plockat med papper/liknande. Sedan ytterligare 25 minuter med texten. Och så vidare, några vändor. Sammanlagt har jag skrivit 4109 ord, vilket ger mig 2347 ord idag. I och med att målet är 1667 ord per dag är jag mycket nöjd. Nu tar jag ledigt. Kanske... Om jag inte sätter mig och skriver för hand. Men det får jag räkna till morgondagen då jag kommer att renskriva det skrivna. Nu är det helg. Men inte helg för den här roliga tävlingen. Jag hoppas på mycket skrivet i helgen. Vi får se. Jag vill göra mycket annat också. Time will tell...

Några ord om mitt NaNoWriMo-projekt. Det är en historisk roman som utspelas under den senare hälften av artonhundratalet, främst 1860-tal. Den innehåller en del övernaturliga inslag, men jag försöker annars vara historiskt korrekt (så gott det nu går), vilket är nytt för mig som inte skrivit så mycket historiskt tidigare, men gärna läser historiska romaner från olika tidsperioder. På NaNoWriMo-sidan får man välja vilken genre romanen tillhör. Jag tvekade mellan fantasy och historisk roman. Till sist fick den bli en "historisk roman"; den innehåller visserligen magisk realism, en subgenre till fantasy, men den är ändå mer historisk än fantastisk, om man säger så. Så: en "historisk-magisk realism"-roman.

2 kommentarer:

  1. Låter jättespännande med historisk roman med övernaturliga inslag. Och fint går det ju med orden.

    SvaraRadera
  2. Tack Mia! Ja, det går bra... Det lönar sig att planera lite innan, planerade i oktober så då slipper man stirra på ett blankt papper medan man har det helt tomt inombords också. Nu har jag redan fyllt upp med bilder som bara vill ut.

    SvaraRadera