måndag 6 januari 2014

Jorden runt? Nja, inte riktigt.

Även tidigare år har jag gjort lite snabb statistik över antalet länder jag läst böcker ifrån. Ju bredare desto bättre. Under 2013 blev tyvärr två länder överrepresenterade. Gissa vilka! Sverige och USA, förstås. Nåja. Jag har läst böcker från 14 olika länder.

Sammanlagt läste jag 76 böcker.
USA toppar listan med 26 böcker.
På andra plats kommer Sverige med 20 böcker.
Delad tredjeplats: Japan och Finland, med fyra böcker vardera.
På fjärdeplats, Frankrike med 3 böcker.
Femteplatsen representeras av två länder, Danmark och Tyskland, vardera 2 böcker.

Sedan följer ett antal länder där jag läst en bok från vardera land. Dessa är:
Italien, Ryssland, Kina, Norge, Spanien och Tanzania.

Ganska så bra spridning ändå, med fjorton länder. Men det skulle kunna vara ännu bättre, och det ska jag försöka med nu i år.

Kort statistik från tidigare år:
2009: 19 länder.
2010: 11 länder.
2011: 18 länder.
Har ingen statistik för 2012 just nu.

Ska jag kanske utmana mig själv att läsa böcker från 20 olika länder under 2014?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar