tisdag 14 januari 2014

Vad jag snöar in på mellan mina (snöiga) vinterpromenader

Vad håller jag egentligen på med?

Jag färdigställer NaNoWriMo-projektet 2013, första utkastet. Arbetsnamn finns, förkortat till "Jade" här på bloggen. Första utkastet ska vara klart senast 16/2 2014. Jag har en klar deadline! Är inte ofta jag har det, den här gången hjälper det! Precis som jag hade deadline 23/12 2013 för 100 000 ord på "Jade" och det funkade, ska jag klara deadlinen i februari. Måste bara hålla mig på mattan och åkalla disciplinen, fortsätta att skriva (minst) tusen ord om dagen. Första utkastet växer, händelser läggs till, romanen blir mer omfattande. Men jag lyckas ändå hålla den på rätt kurs, om än på något snirklig väg. Lyckas hålla nere antalet scener, försöker behålla, lägga till sådan som har relevans och lägger rätt pusselbitar till det pussel som är romanen "Jade".

Men vad håller jag egentligen på med?

Jag snöar in mig på astrologi. Jag snöar in mig på frågeställningar som "Med sådan brist på luft i födelsehoroskopet (ingen som helst planet i lufttecknen), hur mycket om någon inverkan alls har då Chiron, de facto att den bara är en asteroid, i och med att den ligger i Tvillingarna (ett lufttecken)?"
Jag snöar in mig på googlande efter hans rising sign/ascendant (ascendenten på svenska) (insåg precis vilken character arc-resa han ska göra/personutveckling genom romanen från början till slut), och läser tjugotals artiklar om detta. Snöar in mig på och googlar sol/måne-kombinationen.
Jag har helt enkelt bestämt precis var och när Jade är född, och har iordningställt ett födelsehoroskop på honom. För övrigt mycket intressant att läsa och en klurig, intellektuell utmaning att få ihop alla delar, planetpositioner, aspekter, mån-sol-kombinationen, AC, MC, DC och så vidare.

Som bekant gäller det att göra sin huvudperson (och bipersonerna) komplex(a), men jag kanske tar i i överkant med ett födelsehoroskop. Dock, det är himla roligt att pyssla med. Prokrastinering? Nja, inte egentligen, eftersom jag ändå använder det jag kommer fram till. Och generaliserar lite, eftersom jag tolkar horoskopet efter eget huvud, och efter det som passar det jag skriver/redan skrivit. Och det roliga är att när jag nu läser om honom enligt hur han ska vara i horoskopet, så har jag redan slagit huvudet på spiken, utan nämnda horoskop. Ändå gjort honom till precis vad han är. Det kluriga är dock att få fram det i texten.

Ännu klurigare blir det när jag skriver ur första persons-perspektiv och det blir subjektivt, och ännu mer subjektivt då han som nämnt ovan saknar luft i sitt horoskop och inte är speciellt benägen till att se saker objektivt, självanalys eller reflektion över sin egen person, går mer på vad han hör andra säga om honom, i fråga om att lära känna sig själv. Tycker inte att det är relevant att vara självrannsakande. Det är genom erfarenheterna snarare än genom tanken som han lär känna sig själv, inte helt fel i en roman, där det ändå ska vara gott om yttre konflikt, och konflikter mellan personer. Ändå har jag valt just "självrannsakan" som ett nyckelord för romanen. Kanske ska det hellre vara "självinsikt"? Och komplicerar till saker som luft-saknad med fördjupningar som denna (scrolla ned till "Lack of Air") (att man kan kompensera bristen på luft genom att använda t.ex. eld till sitt tänkande).

Dessutom, en annan utmaning, är att verkligen utnyttja första persons-perspektivet, göra det bästa av det och få läsaren att tycka att romanen inte lika gärna kunde vara skriven ur tredje person. Det är som sagt en utmaning, att utnyttja potentialen i första person. Någon som verkligen lyckades med det var Elieshi Lema i sin roman "Bränd jord". När jag läste den boken kände jag att "den här kunde inte vara skriven i något annat än första person". Det är dit jag vill. Ändå är min roman inte lika mycket en inre resa som en yttre. Och jag skriver nog för en yngre publik. Fortfarande måste jag tänka på potential och utmaning i första person.

Som för alla som vill vara kreativa hjälper det att gå promenader. Så det gör jag, mellan det att jag skriver och försöker att inte snöa in mig alltför länge åt gången i googlandet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar