onsdag 7 maj 2014

20 snabba

Det är så många nu som svarat på dessa 20 snabba i bokbloggsvärlden (ursprungligen från enligt O såvitt jag förstår) så nu tycker jag att det är min tur att också svara på frågorna. Som vanligt har jag dock svårt att hålla mina svar korta. Men vill ni ha kortversionen är det bara att se på det alternativ som är fetat; det är mitt svar.

Snabbläsare eller långsamläsare?
Läser ofta, mycket och gärna.

Tegelstenar eller tunnisar?
Förstår inte riktigt dem som avskräcks av att en bok är tjock – om en bok är tjock får man njuta längre, leva längre med karaktärerna i boken. Visst kan jag njuta av tunna böcker ibland men ofta dras jag till dem som är lite tjockare.

Bibliotek eller bokhandel?
Både och! Jag vill verkligen äga många av mina favoritböcker och älskar att gå runt i bokhandlar och botanisera, men min skrala ekonomi gör att jag inte kan köpa så mycket böcker och dessutom tar ju bokhyllorna och platsen hemmavid slut, så jag återvänder gång på gång till biblioteket trots att jag gång på gång säger åt mig själv att jag inte ska låna fler böcker utan läsa alla mina olästa hemmavid först (det är hundratals böcker). Dessutom har biblioteket alltid varit en plats att vistas på för mig, ett ställe att träffa folk på och ett ställe att botanisera bland böcker på, en tillflykt, ett ställe att återvända till.

Ljudbok eller e-bok?
Under de senaste månaderna har jag lyssnat på fler och fler ljudböcker, hittat böcker och läsare av böckerna som lyfter dem, gör de ännu roligare och mer spännande att lyssna på. Det påminner mig om barndomens högläsning, underbart.

Inbunden eller pocket?
Hemmavid läser jag gärna inbundna böcker men det är smidigare med pocketböcker när man är ute och reser eller när man pendlar till jobbet, så det är nästan både och här också. Pocketformatet har något mysigt över sig och lite mer slit och släng (även om jag gärna sparar på pocketar också och värderar dem lika högt i min bokhylla).

Vampyrer eller spöken?
Spöken har i vissa barnböcker och gammaldags spökhistorier något charmigt över sig. Spökena i böckerna om Septimus Heap, bok ett till tre, ljudböckerna lästa av Helge Skoog får mig att mysa över spökena med sina sävliga röster (lyssna gärna!). Men jag säger ändå vampyrer. Trots att vampyrtemat börjat bli lite slitet på sistone med explosionen av vampyrer i ungdomslitteratur.

En i taget eller slalomläsning?
En i taget känns lugnast. Eller en roman, en ljudbok, en novellsamling och eventuellt en fackbok. Det är ändå ”en” för mig. Vill helst läsa en bok i taget, men jag återvänder oftast till att ha flera på gång samtidigt. Just nu är det en tjock roman, A Feast of Crows av George R.R. Martin och en novellsamling, Plötsligt knackar det på dörren, av Etgar Keret. Plus att jag tänker påbörja en ny ljudbok, En man som heter Ove. Och så vill jag börja läsa i Angie Sages fjärde bok om Septimus Heap – för att ha något lättsmält vid sidan av den tunga (och ännu tyngre på engelska) Martin. Så, sammanfattningsvis, ambitionen är en i taget men realiteten är slalom.

Nytt eller gammalt?
Det kommer ständigt nya böcker som pockar på uppmärksamhet och väcker min nyfikenhet. Men gammalt slinker med ibland, speciellt favoritförfattare eller klassiker som jag är lite sen med att få upp ögonen för eller äntligen ta mig för att läsa.

Bokmärke eller hundöra?
Har aldrig(!) vikt hundöron! Dessutom samlar jag på vackra bokmärken och använder dem gärna.

Snacks eller godis?
Om godis inte är choklad så blir det definitivt snacks, men inte chips eller sådant, bara nötter. Nötter är min snacks och choklad utan socker min godis.

Biografier eller memoarer?
Muminpappans memoarer återvänder jag gärna till, annars läser jag varken biografier eller memoarer.

Skräck eller chicklit?
Läser chicklit lite nu och då, humöret måste vara det rätta. Men jag har för livlig fantasi för skräck och är väldigt mesig när det kommer till skräck så mycket sådant klarar jag inte. Buffy the Vampire Slayer är ungefär så läskigt som jag vågar titta på och Sandman av Neil Gaiman är skräckigt nog i pappersform.

Soffan eller sängen?
I sängen kan man lättast byta ställning så att man inte blir helt snedvriden när man läser, i soffan blir det mest teve/film. De senaste åren har jag dock börjat läsa mer i soffan. När jag var barn var det alltid sängen som gällde.

Inne eller ute?
Är mer praktiskt inne, speciellt när det regnar. Men mitt barndomsminne av hur jag läste Bilbo av Tolkien under körsbärsträdet slår det mesta, och jag minns med nostalgi då jag låg ute på gräsmattan och läste en fackbok om go. Så inne i realiteten och ute i drömmarna.

Boken eller filmen?
Självklart boken, boken är alltid bättre än filmen. Jag tittar dock gärna på filmatiserade böcker men då ska jag ha läst boken först.

Twitter eller Facebook?
Har inte kommit mig för att använda Twitter än.

Goodreads eller Boktipset?
Har börjat använda Goodreads på allvar nu under 2014.

Kokbok eller Bakbok?
Det är roligare att baka men kokböcker används mer än bakböcker.

Te eller kaffe?
Dricker mycket te, grönt mest, varje dag efter måltid, men dricker kaffe ibland – tål dock egentligen inte riktigt kaffe, blir för stirrig av det och koffeinet är inte bra för mig.

Nobelpriset eller Augustpriset?
Köper mer sådana som får Nobelpriset, blir mer nyfikna på dem, men för att spräcka den teorin så har jag nyss läst Majgull Axelssons Aprilhäxan som ju fick Augustpriset 1997 för den boken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar