fredag 23 maj 2014

Sommarläsning

1. Vilka 5 böcker bara MÅSTE hinna läsas i sommar?

  1. A Dance of Dragons av George R.R. Martin som jag ska kasta mig över så snart jag läst klart A Feast for Crows (som jag läser just nu) och tagit ett djupt andetag.
  2. Böckerna jag väljer med juni, juli och augusti i titeln i Läs ett år-utmaningen (jag räknar med att dessa är sommarmånaderna). Först ut är Centuries of June av Keith Donohue.
  3. En eller tre, om inte alla fem i min Klassiska kvinnor-utmaning (utmaningen pågår till den 15 september). Är de någon av dem som är mer sommarbok än någon annan? (Charlotte Brontë – Jane Eyre, Doris Lessing – Den femte sanningen, Ursula K. LeGuin – Mörkrets vänstra hand, Erica Jong – Rädd att flyga, Agnes von Krusenstjerna – Av samma blod). Vilken rekommenderar du av dessa som sommarläsning?
  4. Andra trilogin om Fitz av Robin Hobb: Fool's Errand, Golden Fool. Fool's Fate.
  5. Insurgent av Veronica Roth.


2. Vilken bok är du egentligen inte så sugen på men känner att det är dags att ta tag i?
A Dance of Dragons känns väldigt maffig men nu när jag snart kämpat mig igenom A Feast for Crows och det går lättare och lättare med den läsningen är väl A Dance of Dragons också ”a piece of cake”.

3. Var är bästa stället att läsa i sommar?
Ute vid sommarstugan.

4. Handen på hjärtat, var tror du att du faktiskt kommer att läsa någonstans?
Om solen skiner blir det nog en hel del läsning ute vid sommarstugan, annars blir det hemmavid och i sängen eller i soffan och där blir det nog mest under veckorna. En del stunder ute på gräsmattan utanför huset här hemma blir det nog också.

5. Vilken bok tror du kommer bli sommarens bästa?
Baserat på böckerna i listan ovan eller alla de där andra böckerna jag också är sugen på att läsa? Har ingen aning! Om Insurgent är lika spännande som Divergent kommer det att bli en snabb och intensiv läsupplevelse, men annars får vi se. Kanske blir det omläsningen av bok ett och två i Robin Hobbs trilogi – de vet jag ju redan att jag älskar – och sedan får vi se vad trean bär med sig.

6. Vilken bok borde ALLA läsa i sommar?
Ingen aning! Någonting som starkt förknippas med sommar och gör att personen ifråga mår sitt allra bästa och har det riktigt roligt, skönt eller spännande, beroende på vad man är ute efter. Så individuellt, detta. Mysböcker. Sådana ska jag också klämma in mellan böckerna på listan ovan.

7. Strand eller hängmatta?
Hängmatta för de fysiskt tyngre böckerna och strand för de där pocketarna (chick lit och dylikt) som det är mer slit och släng med.

8. Deckare eller roman?
Roman. Kanske någon enstaka deckare men jag läser knappt deckare annars. I sommar väntar dock Ann Rosmans Havskatten på mig.

9. Favoritgenre?
Jag har flera: fantasy, historiska romaner, science fiction, samtidsromaner av mer udda slag... vet inte riktigt hur jag ska kategorisera dem...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar