måndag 19 maj 2014

Läser mitt i maj

Ambitionen var att läsa ut A Feast of Crows och A Dance of Dragons av George R. R. Martin redan före säsong fyra av Game of Thrones började visas på C More Series. Det lyckades inte alls. Jag påbörjade läsningen av A Feast of Crows parallellt med tv-serien - och har fortfarande inte läst ut boken! Det går så himla segt. Kanske just för att det blivit ett "måste".

Är bara på sidan 352 av 976 och jag har hållit på att läsa sedan den nittonde april! Med lång paus till tv-seriens början och min påbörjan av den egentliga läsningen först 7-15 maj. 36% läst, bara resten kvar...!

Bättre går det ju inte när jag slalomläser andra böcker parallellt. Månadsboken i läsutmaningen Läs ett år, andra böcker jag är nyfiken på, serieromaner. Allting verkar så mycket mer lockande. Så just nu är det flera böcker på gång samtidigt.

Serien om Septimus Heap, magikerlärlingen, består av sju böcker. Jag påbörjade läsningen som ljudböcker, mycket väl inlästa av Helge Skoog, gillade verkligen att lyssna på hans inläsningar, första, andra och tredje boken i serien slukade jag. Tyvärr är de fyra återstående böckerna i serien inte inlästa, finns bara som pappersböcker. Så jag lånade på biblioteket och har just påbörjat läsningen av bok fyra.

Jag säger om och om för mig själv att slalomläsning inte är något för mig, ändå halkar jag dit. Det går inte riktigt att läsa bara en bok i taget. Numera räknas alltså "en bok i taget" som "en ljudbok, en roman, en novellsamling och möjligtvis eventuellt en fackbok" som att läsa en bok i taget. Det tycker jag är en bra kompromiss. Dessutom klämmer jag gladeligen in serieromaner/seriealbum och bilderböcker närhelst jag har lust. Det är en bok i taget för mig.

Alltså, sammanfattningsvis:

Ljudboken just nu: En man som heter Ove.
Romanen just nu: A Feast of Crows av George R.R. Martin
Novellsamlingen just nu: Plötsligt knackar det på dörren av Etgar Keret
Fackboken just nu: Erotiska väsen av Ebbe Schön (lånad på biblioteket i dag)
Barnboken som skulle ha varit en ljudbok (om jag fått bestämma): Sökandet (bok fyra om Septimus Heap) av Angie Sage
Serieromanen just nu: Havets Gille av Nancy Peña

Dessutom kommer jag nog att påbörja läsningen av mina Mermaid May-böcker innan jag är klar med ovanstående. De är så korta så de faller in i "närhelst jag har lust"-kategorin (för de är ju i princip avancerade bilderböcker, eller hur?)

1 kommentar:

  1. Anonym10:31 em

    Jag gillar verkligen Martins böcker men jag kan inte precis påstå att det är böcker jag läser sådär på en höft; en djup inandning krävs innan jag börjar. Plus att jag liksom en hel del andra tycker att böckerna själva tappat farten smula, det är för mycket logistik som redogörs (typ att om person A ska resa till punkt X för att där kunna föra den egentligen handlingen framåt så måste hela jämrans resan skildras i detalj...).
    Septimus Heap läste jag första två (tror jag det var) delarna av men jag fastnade inte riktigt. Är en sån där bokserie som jag kanske kommer återvända till. :-)

    SvaraRadera