onsdag 14 juli 2010

Jeanette Winterson: Fyrväktaren

Jag har stiftat bekantskap med författaren Jeanette Winterson. "Fyrväktaren" heter boken jag läste ut för några dagar sedan.

Jag fastnar för texten och genast blir hon en ny favoritförfattare. Jag fängslas av språket och de udda karaktärerna; miljöerna och tonen i boken tilltalar mig. Det enda negativa är att det i och med språket skapas en distans till karaktärerna, eller är det bara hennes sätt att skriva på som skapar distans. Hursomhelst känner jag inte med huvudpersonen Silver på det vis jag känt för andra huvudpersoner i vissa andras böcker. Poesin i språket skapar en distans. Men jag törstar efter mer.

Jag har just börjat läsa "Tidväktaren". Huvudpersonen heter också här Silver. Jag undrar om det inte är samma person. För en slump kan det inte vara. Winterson är för exakt för det. Frågan är: är det samma flicka eller olika? Jag tror att det är samma.

"Tidväktaren" är en ungdomsbok i fantasygenren, Wintersons första ungdomsbok. "Fyrväktaren" är en roman för vuxna med magiska inslag.

Jag ser fram emot att läsa andra böcker av Winterson. Hennes litterära värld är definitivt värd att utforskas i fler böcker än en. "Tyngd" står på tur. Det är hennes bidrag till Mytserien.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar