tisdag 8 januari 2013

23 år senare med The Wheel of Time

Bokstävlarna har skrivit ett blogginlägg om att bokserien "The Wheel of Time" nu har avslutats. Robert Jordan påbörjade den serien 1990 och fortsatte att skriva bok efter bok fram till sin död, då Brandon Sanderson skrev de sista böckerna, sagda sista boken, som blev fyra böcker. Serien är på sammanlagt fjorton böcker, plus en prequel. Jag har mest läst serien på engelska, då det begav sig. Något som jag tycker är både dumt och befängt är att de svenska översättarna valde att dela upp varje bok i två... Helt idiotiskt, om ni frågar mig. Visst, de får sälja dubbelt så många böcker, men dubbelt så många läsare blir nog också avskräckta från att läsa denna mastodontserie. 

Tänk att den äntligen är avslutad. Då kanske man skulle läsa slutet... Jag började läsa de första böckerna, jag tror det var 1994 eller 1995 då första och andra boken (på svenska, alltså volym 1 uppdelad i två), fanns att köpa på bokrea det året. Sedan fick jag tredje boken (alltså första halvan av bok två) strax därefter. När jag insåg att varje bok skulle bli två på svenska och att jag kommit ikapp den svenska översättningen övergick jag raskt till att köpa och läsa på engelska istället. Om jag minns rätt läste jag den engelska bok 1 till och med bok 8, The Path of Daggers. Sedan var det (enligt Wikipedia) ett glapp till nästa bok kom ut, år 2000. Då tog det stopp för mig med läsningen.

Jag köpte dock Winter's Heart så småningom, i inbunden form till och med, men jag läste den aldrig, för då hade det gått ytterligare något eller några år, vill jag minnas (jag köpte inte boken förrän lite senare), och jag hade helt kommit av mig med läsningen. Alla dessa namn! Och hade väl också, ärligt talat, tröttnat på den där evighetsserien och att det tog sådan tid där det inte hände något vidare mycket. Så jag gav upp.

Ändå införskaffade jag Knife of Dreams, bok 11, när jag hittade den på second hand för bara något år sedan. Som om serien ändå på något vis lockar...?

Så när jag nu ändå lagt så mycket tid på den (även om det var länge sedan), och om de fyra sista böckerna nu är bättre, kanske det vore något att avsluta, att läsa klart... För att se hur det går, om inte annat. Men jag är i valet och kvalet, då det finns sådan mängd av andra (bättre!?) böcker att läsa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar